Kallion strategia oli tehdä tulos ensimmäisillä kierroksilla, koska Malesian kuumat sääolosuhteet vähentävät pyörän suorituskykyä aika-ajojen edetessä.
Kallio ajoikin kolmella ensimmäisellä kierroksella parhailla eli kovan seoksen renkailla hyvää vauhtia, mutta ruuhkat radalla hidastivat kierrosaikoja niin paljon, että suomalainen joutuu lähtemään kilpailuun ruudusta 14.
Loppupuolen ajelu pehmeillä renkailla oli Kallion osalta kosmetiikkaa ja aika-ajot keskeytettiin lopulta alkaneen vesisateen takia ennen aikojaan.
Aika-ajoissa kovinta vauhtia piti sveitsiläiskuljettaja Thomas Luthi, jonka perässä toisen ruudun valtasi jo MM-tittelin varmistanut ranskalainen Johann Zarco. Vahvaa tulokaskautta ajava Alex Rins ylsi kolmanteen lähtöruutuun. Kallio kertasi pettyneenä aika-ajojen kulkua.
– Harmittaa nyt aika lailla, koska odotukset aika-ajoihin olivat paljon korkeammalla. Kuten eilen ennakoin, niin olisi ollut erittäin tärkeää saada hyvä suoritus ensimmäisen kolmen kierroksen aikana. Meillä oli yksi hyvä rengas, jonka kanssa oli mahdollisuudet ajaa kova kierrosaika. En saanut ajettua tänään yhtään puhdasta kierrosta, koska jokaisella nopealla kierroksella tuli hitaampia kuljettajia eteen. Voisi sanoa, että tänään juututtiin ruuhkaan, Kallio valitteli.
– Analysoitiin äsken tilannetta ja sektoriajat näyttivät siltä, että ilman ruuhkia olisin ollut todennäköisesti seitsemäs. Ei sekään tietysti olisi tyydyttänyt, mutta olisi ollut roimasti parempi kuin tämä 14:s, Kallio jatkoi.
Seitsemäs sija olisi nostanut Kallion parhaaksi Speed Up -rungolla ajavaksi kuljettajaksi. Tämä osoittaa sen, ettei kyseinen pyörä sovellu niin hyvin Malesian radalle kuin esimerkiksi edelliselle Australian radalle.
Kallion mukaan huomisille warm up -kierroksille tullaan tekemään säätömuutoksia, koska muuten hän ei pääse kilpailussa maaliin saakka.
– Huomiseksi on pakko tehdä muutoksia, koska tämän hetken suorituskyvyllä ajan viisi kierrosta ja sitten talutan pyörän ruutulipulle. Warm upissa kokeillaan isoja muutoksia. Lyhennämme pyörän kokonaispituutta ja pyritään sillä parantamaan takarenkaan pitoa. Täällä on toki kaikilla ollut samoja ongelmia renkaiden pidon kanssa, mutta näyttää siltä, ettei me olla vahvoja siinä vaiheessa, kun renkaat alkavat kulua.
– Huomisen menestymisen mahdollisuus on hyvässä lähdössä ja onnistuneissa ensimmäisissä kierroksissa, joiden aikana täytyy pystyä ohittamaan mahdollisimman monta kuljettajaa. Viiden kierroksen jälkeen todennäköisesti taistellaan kovaa maaliin saakka. Aika pahoja ongelmia on tällä hetkellä, joten kilpailusta on tulossa vaikea, Kallio ennakoi tulevaa.