Siihen Kallio omaa sittenkin saumat, vaikka kauden kuudennen MM-osakilpailuviikonvaihteen harjoitukset ja aika-ajo eivät kulkeneetkaan yhtä mallikkaasti kuin hänen valloittamissaan Jerezissä sekä Le Mansissa.
Nousu kärkikahinoihin edellyttää nappistarttia, terävää lähtökiihdystystä ja raivoisaa nousua heti avauskierroksella.
Tehtävä ei ole helppo, mutta unohtaa ei sovi suinkaan sitä, että Kallio on kisakuljettaja isolla alkukirjaimella.
– Aika-ajo ei mennyt odotetulla tavalla, vaikkei ero kärkeen mitenkään mahdoton ollutkaan. Emme kuitenkaan saaneet pyörää sellaiseksi kuin sen olisi pitänyt olla, vaikka kokeilimme kaikenlaisia muutoksia niin pyörän balanssiin kuin jousitukseen liittyen, Kallio kertoi.
Pyrörään radikaaleja
muutoksia warm up'issa
Kalliolla oli suuria vaikeuksia Kalex-pyörän käyttäytymisen kanssa.
– Tuntui, ettei pyörää pystynyt hallitsemaan ja että etupyörä lähtee alta mutkiin sisäänmennessä.
Kallio ei ole kuitenkaan heittänyt kirvestä kaivoon, päinvastoin.
– Vaikkei lähtöpaikka olekaan paras mahdollinen, niin sieltä on kuitenkin vielä hyvät mahdollisuudet nousta, jos vain startti onnistuu normaalisti.
Yksinomaan ajotaidoilla ja kovalla kokemuksella ei kuitenkaan sunnuntaina voitosta taistella.
– Kaikista ratkaisevin tekijä on kuitenkin pyörä, johon aiomme vielä kokeilla aika radikaaleja muutoksia huomisaamun warm-upin aikana. Muutamme pyörää peräpainoisemmaksi, jotta saisimme keulan toimintaa paremmaksi ja takarenkaalle enemmän pitoa. Jos nämä muutokset onnistuvat ja pyörä saadaan toimimaan niin kuin pitäisi, niin kisassa pitäisi olla ihan hyvät mahdollisuudet taistella kärkisijoista, Kallio vahvisti.
Tiimikaveri Rabatille jo
kauden neljäs paalupaikka
Kallion eroksi kärkeen kirjattiin 0,613 sekuntia. Ei paha, mutta riittävästi.
Paalupaikalle paineli sarjaa seitsemällä pisteellä johtava Kallion Marc VDS-tiimikaveri Esteve Rabat ajalla 1.52,718. Paalupaikka oli Rabatille jo kauden neljäs.
Huippunopeuden 278,8 km/h kirjauttaneen Kallion paras aika 1.53,331 syntyi kolmanneksi viimeisellä, eli 15. kierroksella. Harjoituksissa Kallio kiersi 5,2 kilometrin mittaisen radan nopeimmillaan ajassa 1.53,518.
Espanjalaisen Rabatin rinnalle 21 kierroksen kisan ykkösriviin rullaavat britti Sam Lowes ja suomalaistalli Ajo Motorsportin riveissä Moto3-luokan historian enemmäiseksi maailmanmestariksi vuonna 2012 ajanut saksalainen Sandro Cortese.
Rabat kukisti 0,183 sekunnilla Lowesin, josta Cortese jäi enää 14 tuhannesosaa.
– Olen tyytyväinen, sillä olemme tehneet hyvää työtä koko viikonlopun ja paalupaikalta on aina vähän helpompi lähteä kisaan. Pyrin voittamaan huomenna, kuten aina, mutta luvassa on jälleen kerran tiukka taistelu, "Tito" Rabat toppuutteli.
Moto2-luokan aika-ajo oli tyypillisesti jälleen huipputasainen, sillä 16 ensimmäistä kuljettajaa mahtui sekunnin sisään.
Mugello, Italia.
Moto2-luokan MM-osakilpailu 6/18. Aika-ajo ja lähtöjärjestys sunnuntain kilpailuun:
1. Esteve Rabat Espanja, Marc VDS Racing Team, Kalex 1.52,718
2. Sam Lowes Iso-Britannia, Speed Up, Speed Up + 0,183
3. Sandro Cortese Saksa, Dynavolt Intact GP, Kalex + 0,197
4. Jonas Folger Saksa, AGR Team, Kalex + 0,290
5. Dominique Aegerter Sveitsi, Technomag carXpert, Suter + 0,375
6. Luis Salom Espanja, Pons HP 40, Kalex + 0,444
7. Jordi Torres Espanja, Mapfre Aspar Team Moto2, Suter + 0,449
8. Franco Morbidelli Italia, Italtrans Racing Team, Kalex + 0,540
9. Thomas Luthi Sveitsi, Interwetten Paddock Moto2, Suter + 0,573
10. Marcel Schrotter Saksa, Tech 3, Tech 3 + 0,595
11. Mika Kallio Suomi, Marc VDS Racing Team, Kalex + 0,613
12. Johann Zarzo Ranska, AirAsia Caterham, Caterham Suter + 0,635
13. Mattia Pasini Italia, NGM Forward Racing, Kalex + 0,787
14. Axel Pons Espanja, AGR Team, Kalex + 0,871
15. Takaaki Nakagami Japani, IDEMITSU Honda Team Asia, Kalex + 0,892