Dunlop toimittaa Sachsenringille normaalin kovemman renkaan, sekä Katalonian GP:n tavoin sen rinnalle niin sanotun "plus"-version.
– Meille kova on kovaa, kuittaa Kallio kuvainnollisesti.
Kompromissia ei tahdo löytyä
pidon ja renkaan keston kanssa
– Ei ole mikään salaisuus, että meillä on ongelmia silloin, kun Dunlop toimittaa kovemman rengasversion kilpailuun. Tilanne on ollut sama kuin viime kaudellakin: aina kun meidän on käytettävä kovaa takarengasta, niin silloin säädöissä on hankalaa löytää kompromissia pidon ja renkaan kestävyyden kanssa, kertoo kuluvalla kaudella kaksi voittoa napannut Kallio.
Sitä on haettu hanakasti, mutta harmillisen pitkälti tuloksetta.
– Jos säädämme pyörän parantaaksemme takarenkaan pitoa, niin silloin rengas alkaa olla aikalailla huonossa kunnossa jo alle kymmenessä kierroksessa. Jos taas säädämme pyörän toisin, niin silloin pito heikkenee. Suurin ongelma on siinä, että säädöissä ei tunnu olevan keskitietä: meillä on joko pitoa ja tuhoamme renkaan, tai sitten meillä ei ole käytännössä pitoa lainkaan.
Ajotyyli poikkeaa
monista muista
Tilanne on paitsi pulmallinen, myös ainutlaatuinen.
– Kenelläkään muulla ei näytä olevan vastaavia ongelmia kovemman renkaan kanssa. Tiedämme siis sen, että ongelmat eivät johdu renkaasta, vaan enemmän ajotyylistäni yhdistettynä pyörän säätöihin.
– Toivotaan nyt, että Katalonian testeissä taannoin ja tältä osin tekemämme muutokset pyörään toimivat Sachsenringilla. Jos näin, niin se on mahtavaa. Ja jos eivät, niin meidän on ehkä otettava säätöjen kanssa enemmän riskejä harjoituksissa, toteaa Kallio.
Dunlopin rengaspolitiikka on tosin täysin ymmärrettävää ja perusteltua Sachsenringin osalta. Rata on sarjan lyhin (3671 metriä), yksi hitaimmista ja kenties vaativin renkaiden osalta.
Syherön Sachsenringin 13 mutkasta peräti kymmenen taittaa vasemmalle. Tämä merkitsee sitä, että renkaan vasemman puolen lämpötila kohoaa 140 asteeseen. Se on 35 astetta normaalia enemmän lukuunottamatta Australian Phillip Islandia.
"Pidän radasta"
Sachsenring lukeutuu silti Kallion suosikkeihin.
Jo 13. kauttaan MM-sarjassa kilpaileva Kallio on saavuttanut aikojen saatossa Saksan GP:ssä voiton ja kaksi kakkossijaa.
– Pidän radasta. Jos saamme rengaskuvion kuntoon vapaiden harjoitusten aikana, niin uskon taistelevani taas podiumista, kuten vuonna 2012 Sachsenringilla, Kallio viittaa kahden vuoden takaiseen toiseen sijaan.
Viimeisimmät sääennusteet lupailevat Sachsenringiin perjantaiksi poutaa, mutta sen perään sadetta lauantaiksi ja sunnuntaiksi.
– Edellisen kisan avauskierrokset Assenissa olivat tällä kaudella ensimmäiset, jolloin ajoimme täysin märällä radalla. Ja ikävä kyllä, silloin takarenkaan pito oli heikko siihen asti, kun rata alkoi kuivua.
– Toisaalta sateen sattuessa lauantaiksi ja sunnuntaiksi hyvä asia on se, että voimme palata viime vuoden säätöihin, jotka tiedämme toimiviksi. Assenin vaihtelevissa olosuhteissa niille säädöille ei ollut sijaa, sanoo Kallio.