MotoGP-pyörien testivuoro KymiRingin radalla alkoi tänään klo 12. Mika Kallio sai kunnian ajaa radalle ensimmäisenä kuninkuusluokan pyörällä.
Yli 1300-sivuinen ympäristölupahakemus, pari kolme metriä korkea pino A4-papereita viranomaisille, selkäänpuukottajia ja aikaa yli 12 vuotta. Siinä muutama KymiRingin rakentamisen kulmakivi. Ratavarikolla nähtiin tänään tyytyväisiä ilmeitä, kun unelmasta ensimmäistä kertaa tuli totta. Nähtiin aidot MotoGP-pyörät ajamassa Suomessa ja KymiRingin moottoriradalla.
Ensimmäisenä radalle kurvasi itseoikeutetusti Mika Kallio KTM:llään. Sateisella radalla ei vielä saanut parasta tuntumaa rataan, mutta ensipuraisu kuitenkin.
-Ykkössektori on jees ja nopeeta, takasuoran päässä data näytti meidän nopeuden olleen 320 kilometriä tunnissa siitä huolimatta, että pitoja ei saanut liukkaalla radalla kunnolla edes isommilla vaihteilla, kuvaili Kallio ensituntumaa rataan.
Takasuoran jälkeen alkava tekninen ”rytmiosuus” vaatii Kallion mukaan täysin omanlaisensa keskittymisen ja ajorytmin.
-Missään kohtaa pyörä ei ole pystyssä, vaan koko ajan käännytään joko vasempaan tai oikeaan ja pyörä on kyljellään, sekä kiihdytyksissä että jarrutuksissa.
Tiistaiksi on luvattu kuivaa keliä, joten silloin on luvassa paria pykälää kovempaa vauhtia.
-Tänään otettiin ekat fiilikset tästä radasta, mutta huomenna täräytetään slickseillä tosissaan. Tarkoitus on, että ajaisin huomenna sellaiset 80 kierrosta. Kannattaa tulla paikalle, vinkkasi Kallio lopuksi.