Maanantaina ja tiistaina ajetaan KymiRingin radalla ensimmäiset MotoGP-testit, joissa saadaan esimakua nopeuksista. Samalla nähdään pitääkö ennakkoon mainostettu 350 kilometrin huippunopeus takasuoralla paikkaansa.
Mika Kallio pääsi jo perjantaina ajamaan radalla muutaman kierroksen, mutta ei MotoGP-pyörällä vaan työnantajansa KTM:n tuotantomalli 1290 Super Duke R:llä. Ensimmäisen ajokokemuksen perusteella Kallio esitti arvionsa pitkällä takasuoralla saavutettavasta huippunopeudesta.
-Ennakkoon on spekuloitu, että nopeus saattaisi nousta 350 kilometriin tunnissa tai jopa sen yli. Oma arvioni on, että siitä jäädään vähän, mutta maanantain jälkeen olemme viisaampia. Ensi viikon testien huippunopeudet voivat mielestäni asettua sinne 330-340 haarukkaan.
Kallio lisää kuitenkin heti perään, että vasta kisapyörällä ajaessa rata ja sen ajolinjat hahmottuvat kilpakuljettajalle riittävän tarkasti, jotta huippunopeutta voi arvioida tarkemmin.
Nopeusarvionsa perusteluksi Kallio esittää muutaman hyvän syyn. Ensinnäkin suoralle lähtö ei ole nopea, vaan edeltävässä mutkassa nopeus laskee erittäin alhaiseksi. Toiseksi radan pito on kysymysmerkki, ja sillä on merkitystä erityisesti jarrupaikkaa merkattaessa. Kolmanneksi huippunopeus on kiinni pienistä asioista. Kallio sanoo, että esimerkiksi sopiva myötätuuli lisää huippunopeutta helposti kymmenellä kilometrillä tunnissa.
330, 340 vai 350? Vastaus siihen saadaan maanantaina ja tiistaina, kun kuuden MotoGP-valmistajan pyörät kiertävät ahkerasti upouutta rataa.