Mika Kallio: ”Ajaminen alkoi jo olla ihan mallillaan”

Haastavat olosuhteet asettivat kuljettajat testiin ensimmäisissä harjoituksissa, mutta iltapäiväksi kirkastunut Australian taivas siivitti Kallionkin hyvään vauhtiin.

Suomalainen oli lopulta yhdistetyissä harjoitustuloksissa kahdeksas, mikä lupaa hyvää lauantain aika-ajoja ajatellen. Kallio oli erittäin tyytyväinen suorituksiinsa harjoituksissa.

– Aloitimme tosiaan aamun vaihtelevissa olosuhteissa. Keli muuttuu Australialle tyypilliseen tapaan todella nopeasti. Odotimme epävakaista säätä vasta aika-ajoihin. Ensimmäinen harjoitus oli hankala, koska rata oli alussa märkä ja kuivui harjoituksen edetessä. Kova tuulikin teki sen, etteivät olosuhteet olleet mitenkään erityisen helpot ja oma tuloskin jäi vaisuksi, Kallio kertasi ensimmäistä harjoitussessiota.

– Iltapäivällä aurinko paistoi ja olosuhteet olivat mainiot. Muutimme takaiskarin linkustoa ja lähdettiin erilaisilla linkuilla toiseen harjoitukseen. Perusongelma on ollut, etten ole saanut pyörää kääntymään niin ärhäkästi kuin haluaisin ja sillä osa-alueella parannusta tuli roimasti. Kierrosajasta lähti heti paljon pois. Olen tyytyväinen iltapäivän suoritukseen ja sain puristettua hyvän ajan. Tuo reilu 0,4 sekunnin ero kärkeen tyydyttää ja siitä on hyvä lähteä huomiseen aika-ajoon, Kallio kertoi iloisesti.

Kallio ajoi päivän parhaan kierrosaikansa viimeisellä kierroksella ennen harjoitusten päättymistä parantaen aikaansa reilusti. Kallion mukaan tuntuma pyörään paranee jatkuvasti ja sitä myöten hän uskaltaa ottaa enemmän riskejä, mikä näkyy suoraan kierrosajoissa.

– Ajaminen alkoi tuossa lopussa olla jo ihan mallillaan. Nyt tuntuu siltä, että pitää vaan saada mahdollisimman paljon kierroksia alle saadakseni luottamusta pyörään tällä radalla. Viime vuonna ajoin täällä aika-ajoissa käytännössä kisapituuden, muistaakseni 27 kierrosta, tulematta kertaakaan varikolle. Voi hyvinkin olla, että ajan samalla tavalla huomisen aika-ajon, Kallio pohti taktiikkaa aika-ajoihin.

– Isoin ongelma on tällä hetkellä hitaan mutkan jälkeisessä kiihdytyksessä, koska niissä me jäämme paljon kärkeä jälkeen. Täällä ongelma ei näyttäydy niin isosti kuin edellisessä kilpailussa Japanissa, jossa oli paljon enemmän hitaita mutkia. Käytännössä takarenkaan pitoa ulostulossa pitää pystyä parantamaan, jotta pystyisin avaamaan kaasun rajumpaan kiihdytykseen. Jos sitä saadaan parannettua, niin uskon meidän olevan hyvässä vauhdissa huomenna, Kallio jatkoi.

Kallion minimitavoite aika-ajoissa on aina päästä yhdeksän parhaan joukkoon ja sitä myöten kolmeen ensimmäiseen lähtöriviin. Tällä hetkellä tuo tavoite vaikuttaa realistiselta saavuttaa.

– Ilman muuta tavoitteeni on taas päästä yhdeksän parhaan joukkoon, koska lähtö kolmesta ensimmäisestä rivistä antaa hyvät lähtökohdat rakentaa kilpailua. Eiköhän me huomenna sinne päästä, Kallio summasi luottavaisena

 

Uusin numero