Ducati teki viime kauden alla kovan päätöksen: se ei lähtenyt kuninkuusluokkaan enää Hondan ja Yamahan tavoin tehdaspyörän statuksella, vaan valitsi säännöiltään ”väljemmän” vaihtoehdon.
Ducati valitsi tiekseen Open-luokan sääntöjen mukaisen pyörän. Pykäläviidakko oli valmis, kun Ducatille päätettiin räätälöidä vielä niin sanottu Factory2-sääntö.
Jälkimmäinen tarkoittaa sitä, että menestyksen myötä Ducatin etuja rokotetaan, jolloin sitä viedään teknisiltä säännöiltään lähemmäs Hondaa ja Yamahaa.
Ducati saavutti viime sunnuntaina Qatarissa ajetussa MM-avauksessa toisen ja kolmannen sijan tehdastiimin kuljettajien Andrea Dovizioson sekä Andrea Iannonen ansiosta. Lisäksi Dovizioso oli ajanut viime kaudella kertaalleen kolmanneksi, mikä tapahtui kuin kohtalon ivasta Austinin COTA-radalla.
Austinin ja Qatarin saldo merkitsi Ducatille kolmen kuivan kelin kisan podiumsijoituksen täyttymistä, jolloin sääntöjen mukaan pyörien polttoainetankissa sallitaan kansainvälisen moottoriliiton FIM:n 2.4.4.5.5-artiklan mukaan kisakohtaisesti enää 22 litraa 24 sijaan.
Hondan ja Yamahan tehdastiimien kuljettajilla polttoainetta on käytettävissä vastaavasti 20 litraa.
Ducati saattaa menettää tällä kaudella myös toisen etunsa ekstrapehmeän ja lähinnä aika-ajossa käytettävän renkaan muodossa. Ducatilla ei sitä tosin pistettäisi pahakseen, sillä rengasedun poistaminen tapahtuu kolmen GP-voiton jälkeen.
Ducatilla on voitettu MM-osakilpailu viimeksi vuonna 2010, kun Casey Stoner huudatti kotiyleisöään Phillip Islandin radalla Australiassa.
Moottorisääntöön Ducatin tämän kauden mahdollinen menestys ei tule kuitenkaan vaikuttamaan millään muotoa. Ducati-kuljettajilla on koko kauden kuluessa käytössään Open-luokan sääntöjen mukaisesti 12 moottoria, eli peräti seitsemän Hondan Marc Marquezia ja Dani Pedrosaa, sekä Yamahan Valentino Rossia ja Jorge Lorenzo enemmän.
Austinin GP-viikonloppua odottaa vuoroaan 10.-12. huhtikuuta