Luis Salom ajoi uransa ensimmäisen MM-osakilpailun kaudella 2009 ja siitä lähtien Maria Antonia Horrach on nähty poikansa vierellä mm. suomalaistalli Ajo Motorsportin varikkoboxissa.
– Luis kysyi kaudella 2009 minua mukaan kisamatkalle huolehtimaan asioistaan ja tavaroistaan. Minä en tyrkyttänyt itseäni mukaan, vaan Luis nimenomaan pyysi minua. Siitä lähtien olen ollut hänen mukanaan myös Euroopan ulkopuolisissa kisoissa, Maria Antonia Horrach kertoi vajaat kaksi kuukautta sitten medialle Texasissa ajetun Austinin GP:n yhteydessä.
Äidistä tuli poikansa asianhoitaja ja hän toimi tiiviissä yhteydessä myös LS39 Fan Clubin kanssa.
– Luis on muuttunut ja kasvanut uran alkuajoista aivan eri ihmiseksi. Hän on kuitenkin edelleen ajoittain liiankin impulsiivinen ja minun pitää rauhoitella häntä.
Maria Antonia Horrach otti samassa yhteydessä kantaa moottoriurheilussa aina vaaniviin vaaroihin.
– Jokaisen äidin pelkona on se, että heidän poikansa ajaa jo liiankin kovaa. Tämä on kuitenkin laji, jossa menestyäkseen on löydettävä äärirajansa, Maria Antonia Horrach muotoili Austinissa.
Salomin perhe on kotoisin Mallorcalta. He pyörittävät Palmassa Yamahan jälleenmyyjinä Motos Salom-liikettä.
Luis Salomia houkuteltiin monien muiden GP-sarjan espanjalaiskuljettajien tavoin muuttamaan Barcelonaan tai Andorraan, mutta kotiseuturakkaus vei voiton.
Syy onnettomuuteen
on yhä epäselvä
MotoGP-sarjaa hallinnoiva Dorna järjesti Montmelossa lauantaina iltapäivällä tiedotustilaisuuden, jossa käsiteltiin mm. F1-rataprofiilin välitöntä käyttöönottoa onnettomuuden jälkeisissä sessioissa.
Kohtalokas kaarre 12 kierretään nyt shikaanilla, jota MotoGP-sarjan turvallisuuskomissio testautti kuljettajilla jo pari vuotta sitten.
Komissiota johtavan Franco Uncinin mukaan kuljettajat olivat kuitenkin silloin sitä mieltä, että rata on heille parempi ilman F-ykkösistä tuttua hidastemutkaa.
Kaarteessa 12 ei ole MotoGP-sarjalle tyypillistä ja mahdollisia kaatumisia hidastavaa sora-aluetta.
– Yksikään kuljettaja ei ole vaatinut sitä. Tiedämme, että Luis Salom ajoi kaarteeseen poikkeavalla linjalla ja kierroksella, joka ei lukeutunut hänen nopeimpiinsa. Oliko kyse teknisestä viasta, vai mistä, sitä emme tiedä. Se voi jäädä jopa ikuiseksi mysteeriksi, totesi Dornan toimitusjohtaja Carmelo Ezpeleta murheen murtamana.
Salomilla todettiin sydänpysähdys välittömästi onnettomuuden jälkeen, jossa ilmatäytteiseen suoja-aitaan rysähtänyt pyörä osui takaisin ponnahtaessaan kuljettajaan.