Meisola kilpailee tällä kaudella 125-kuutioisella kaksitahtisella Husqvarnalla, kun suurin osa MX2-luokan SM-sarjan kuljettajista ajaa 250-kuutioisilla nelitahtisilla pyörillä. Meisola teki tietoisen valinnan ”piikkiin” siirtymiseksi, ja Miehikkälän Moottorikerhoa edustava nuorukainen on tyytyväinen valintaansa. Meisola ajoi sunnuntaina sijat yhdeksän ja 15 ollen yhteistuloksissa 11.
– Kisasta jäi hyvä fiilis. Ajoni kulki ja kuntoni kesti yllättävän hyvin, vaikka alla on pitkä ajotauko loukkaantumisen takia enkä ole ehtinyt harjoitella kuin 15 tuntia. Ensimmäisen erän lopullinen sijani oli muutamaa pykälää korkeampi kuin ajamalla, koska useampi kuski sai sijoitusrangaistuksen sääntörikkomuksesta. Olen silti tyytyväinen nimenomaan ajooni, Meisola kertoo.
– Vauhtini olisi saattanut riittää toisessa erässä korkeammalle, mutta jouduin heittämään ajolasini pois jo kymmenen minuutin ajon jälkeen. Lasit menivät märissä oloissa tukkoon ja heitin ensin vahingossa kaikki ”repärit” kerralla pois ennen kuin jouduin luopumaan laseista kokonaan.
Meisola loukkasi itseään ajoharjoituksissa kauden alla maaliskuussa, kun häneltä murtui epäonnisen hypyn seurauksena oikea ranne kolmesta, vasen ranne kahdesta ja oikea nilkka yhdestä kohtaa.
– Murtumia ei tarvinnut leikata ja ne paranivat aikalailla aikataulussaan. Oikean ranteen kanssa oli hieman enemmän ongelmia ja se tuli kuntoon vasta kymmenen viikon toipumisella.
– Nyt paikat ovat ehjät ja vaikka oikea käsi vähän kipeytyy ajaessa, ei se haittaa.
Meisola on tyytyväinen 125-kuutioiseen Husqvarnaansa ja erityisesti häntä miellyttää paluu piikkisen satulaan vuoden tauon jälkeen.
– Olen aina tykännyt ajaa piikillä, minkä takia vaihdoinkin täksi kaudeksi takaisin siihen. Sillä antaa kyllä hieman tasoitusta pikkunelareille kisoissa. Toisaalta, jos on kymmenen kärjen tuntumassa, tietää, että vauhtia on.
– Nyt tavoitteeni on treenata tehokkaasti ja ajaa kisoissa tasaisia eriä sekä tietenkin hyviä sijoituksia. Top 15 on mielessäni, mutta myös kymmenen kärki on näköpiirissäni.
Tontti tottumassa SM-sarjaan
Junioreiden MXJ-luokan Suomen Cupissa viime vuonna kilpaillut Joona Tontti ajoi Orimattilassa kauden toisen SM-osakilpailunsa.
Hyvinkään Moottorikerhon kuljettaja jätti MX2-luokan SM-avauksen väliin kuumeen takia ja pistetili jäi vielä avaamatta toisessa osakilpailussa Siilinjärvellä.
Orimattilassa Tontti ajoi kahdesti SM-pisteille eräsijoilla 14 ja 18, joista irtosi yhteistulosten 17:s sija.
– Kisasta jäi ok fiilis. Jo aamun aika-ajo oli hyvä ja SM-pisteet eristä olivat erittäin tervetulleita. Sain Orimattilaan uuden pikkunelari-Husqvarnan, mikä toimi erinomaisesti. Ajonikin oli rennompaa kuin Siilinjärvellä, Tontti kuvaili.
– Nyt tiesin, mitä SM-sarjassa ajaminen on. Siilinjärvellä oli vielä uutta ja ihmeellistä. On aivan erilaista kuin junioreissa. Erot ovat tiukempia ja pitää ajaa loppuun asti täysillä. Myös aggressiivisuutta vaaditaan.
Järvenpääläisen offroad-moottoripyörien jälleenmyyjä ja huoltokorjaamo RaceProsin Husqvarna-kuljettajista Teemu Lahtinen joutui jättämään Orimattilan-osakilpailun väliin.
Vantaan Moottorikerhon edustaja oli sivussa myös edellisestä Siilinjärven-osakilpailusta, koska hän paranteli kauden avauksen toisessa erässä tullutta polvivammaansa. Lahtiselta lähti polvilumpio sijoiltaan Kuopiossa.
Hän palasi pyörän satulaan Orimattilan-kilpailun viikolla, mutta päätti vielä siirtää paluukilpailun seuraavaan osakilpailuun, joka ajetaan Karkkilassa 17. heinäkuuta.
RaceProsin tuella ajava Kouvolan MC:n Topi Merinen oli yhteistuloksissa 23.
Orimattilassa MX2-luokan osakilpailun voitti Hyvinkään Moottorikerhon Kim Savaste, joka nousi samalla SM-sarjan kärkeen. Lahtinen on SM-sarjassa 21:s, Meisola 22:s, Tontti 25:s ja Merinen 30. Jäljellä on kolme osakilpailua.
Teksti ja kuvat: Marko Vihriä