Yamahan ja sen MotoGP-tehdaskuljettaja Maverick Vinalesin välirikko puhututtaa, ja kumpikin syyttää toista epäurheilijamaisuudesta. Tämä ei ole kuitenkaan ensimmäinen – eikä edes toinen tai kolmas – kerta kun Vinales joutuu urallaan vaikeuksiin tempperamenttinsa takia.
Tässä muutama Maverick Vinalesin aiheuttamista kohuista.
5. Oman työnantajan, pyörän ja jopa oman ammattitaidon raju arvostelu. Vuodesta 2017 Yamahan MotoGP-tehdastiimissä kilpaillut Vinales arvosteli syksyllä 2018 rajusti tiimiään ja pyöräänsä. Voidaan pitää jopa ihmeenä, että yhteistyö ei päättynyt jo siinä vaiheessa, sillä kuljettajien odotetaan muhkean palkkapussin vastineeksi olevan lojaaleja työnantajilleen ja puhuvan optimistisesti paremmasta tulevaisuudesta siinäkin vaiheessa kun suorituskyvyssä on parantamisen varaa. Vinales sen sijaan kommentoi tällöin Yamahaansa seuraavasti:
-En oikein edes pysty kertomaan tarkasti, mikä on ongelma, koska niitä on niin paljon. Jokainen osa-alue pyörässä toimii heikosti. En keksi yhtään asiaa, mikä tällä hetkellä toimisi hyvin.
Avautumisensa yhteydessä Vinales tavallaan osoitti myös oman ammatillisen osaamattomuutensa, sillä hän kertoi ajaneensa satoja testikierroksia mutta pyörän menevän koko ajan huonompaan suuntaan. Eikö kuljettajan tehtävä ole testeissä pystyä kertomaan missä on vika, kokeilemaan erilaisia ratkaisuja ongelmiin ja kertoa mikä niistä toimii parhaiten. Yamahalla ajaessa on ainakin vaikea perustella ongelmia resurssien puutteella.
Tässä vielä linkki silloiseen Vinales-uutiseen:
4. Vuoden 2022 Yamaha-sopimuksen hylkääminen. Tammikuun lopulla 2020 uutisoimme Vinalesin tehneen Yamahan tehdastiimin kanssa sopimuksen kauden 2022 loppuun asti. Tämän vuoden kesäkuussa Vinales puolestaan ilmoitti, ettei aio ajaa Yamahalla enää kaudella 2022. Viime viikonlopun Red Bull Ringin episodin jälkeen voidaan kysyä, että onko espanjalaisella tuittupäällä muita ottajia, ainakaan huipputason tiimeissä. Vai käykö hänellä yhtä hyvä munkki kuin Johann Zarcolla, joka katastrofaalisen ja kesken sopimuskauden katkenneen KTM-pestin jälkeen onnistui kuin ihmeen kaupalla saamaan sopimuksen Ducatille ja ura lähti uuteen nousuun.
Linkki Vinalesin sopimusuutiseen:
3. Viime viikonlopun Red Bull Ringin kisan loppuvaiheet nousevat tällä listalla sijalle kolme. Yamaha väitti Vinalesin huudattaneen moottoria tarpeettomasti rajoittimelle yrittäen tahallaan vaurioittaa sitä. Vinales puolestaan väitti tiimin muuttaneen hänelle ilmoittamatta pyörän säätöjä ja siten sabotoineen hänen kisansa ennen uusintastarttia, joka johtui kisan keskeyttämisestä punaisella lipulla. Tässä episodissa on vain yksi Maverick Vinalesia kovaäänisempi ja syyttelevämpi osapuoli, nimittäin isä-Vinales. Tämä on syyttänyt Yamahan törkeästi sabotoineen poikansa pyörää vain siitä syystä, että Vinales on jättämässä tiimiä kauden päätteeksi. Näissä tilanteissa oikeassa on usein se, joka maksaa palkan. Linkki alkuperäiseen uutiseen:
2. Minimipalkalla Yamahan tehdaskuljettajaksi. Vinalesin siirtyminen Yamahan MotoGP-tiimiin ei sujunut julkisuudessa kerrottujen tarinoiden mukaan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Vinalesin manageri neuvotteli sopimuksesta ja Yamaha esitti ensimmäisen tunnustelevan tarjouksensa Vinalesille. Sen sijaan että tämä olisi antanut managerinsa neuvotella sopimusta paremmaksi – siis oikealle taloudelliselle tasolle – Vinalesin kerrotaan irtisanoneen managerointisopimuksen ja rynnänneen Ballograf ojossa vetäisemään nimensä Yamaha-sopimukseen. Huomasiko Vinales myöhemmin tehneensä aivan surkean sopimuksen ja katsoi siksi oikeudekseen arvostella työkaluaan ja työnantajaansa kovinkin sanakääntein?
1. Maailmanmestaruushaave karahti turhiin kaatumisiin ja kiukutteluun. Moto3-luokan ensimmäinen mestaruus jaettiin kaudella 2012. Vinalesin kausi Moto3-luokassa käynnistyi suorastaan ylivoimaisesti ja hän otti kauden alkupuolella viisi MM-osakilpailuvoittoa johtaen sarjaa selvästi. Sen jälkeen hänelle tuli turhia kaatumisia useissa kisoissa, jolloin Ajon tiimin Sandro Cortese nousi MM-pisteissä iskuetäisyydelle ja kauden loppupuolella myös Vinalesin ohi. Malesiaan mennessä Vinalesilla oli edelleen pieni mahdollisuus mestaruuteen, mutta mitä teki Vinales? Lähti Malesiasta ovet paukkuen kotiin ja jätti kisan ajamatta. Myöhemmin VInales perusteli päätöstään erilaisilla tekosyillä, kuten että tiimi ei antanut hänen nousta seuraavaksi vuodeksi Moto2-luokkaan vaan pakotti hänet allekirjoittamaan Moto3-jatkosopimuksen vuoteen 2014 asti. Cortese voitti Malesian kisan ja vei lopulta myös mestaruuden. Vaikka Vinales jälkeenpäin pyysi anteeksi käytöstään ja palasi tiiminsä kanssa kahteen viimeiseen MM-osakilpailuun, niin hän tipahti lopulta MM-pisteissä kolmanneksi. Tilastoja tarkastellessa nähdään Cortesen ansainneen mestaruutensa, sillä molemmilla oli yhtä monta voittoa, mutta Cortese ajoi MM-pisteille kaikissa 17 osakilpailussa jääden vain kaksi kertaa podiumin ulkopuolelle, kun taas Vinalesille tuli kauden aikana kuusi nollatulosta. Vinalesin kasetti ei vaan siinä vaiheessa kestänyt radalla eikä radan ulkopuolella paineita, jotka syntyvät maailmanmestaruudesta taistellessa.
Kaikesta huolimatta Vinales on ehdottomasti lahjakas ja nyttemmin myös menestynyt kuljettaja. 26-vuotias espanjalainen aloitti minimotoilla kilpailemisen jo 3-vuotiaana. Katalonian mestariksi hän ajoi GP125-luokassa vuosina 2007 ja 2008. CEV-sarjassa Vinales oli GP125-luokan vuoden tulokas 2009 sijoittuen loppupisteissä toiseksi. Seuraavan vuonna hän ajoi luokan mestaruuteen, jonka jälkeen siirtyi kaudeksi 2011 GP125-luokan MM-sarjaan. Vinales on voittanut yhden maailmanmestaruuden. Se tuli Moto3-luokassa kaudella 2013. Vinalesilla on menossa uran 11. kausi MM-sarjassa, ja kaikkiaan hän on kerännyt 2212 MM-pistettä. Tämän vuoden MotoGP-luokassa hän on 95 MM-pisteellään kuudentena. Kuinka paljon parempaan menestykseen Vinales olisikaan yltänyt, jos hän pystyisi hallitsemaan hermonsa, sekä radalla että sen ulkopuolella?