Pisteissä toisena oleva kuninkuusluokan kohutulokas tiedostaa lajin vaarat ja pelon, mutta ei suostu antamaan jälkimmäisellä valtaa kovienkaan kolhujen jäljiltä. Intohimo ajamiseen ja kilpailemiseen ajaa kaiken ohi.
Tästä kertoo paljon se, mitä paareilla käsiään heilutellut Marquez halusi viestittää sen jälkeen, kun hän oli pelastautunut hyppäämällä kivikovaan valliin päätyneen pyöränsä selästä.
– Aluksi olin peloissani ryömiessäni hiekalla, sillä tunsin kipua kasvoissani ja oikeassa olkapäässä. Kun tajusin, että mitään pahempaa ei ollut sittenkään tapahtunut, niin aloin heiluttaa käsiäni merkiksi tiimilleni. Halusin kertoa heille, että olen kunnossa ja että he voivat alkaa pistää minulle kakkospyörää kuntoon.
Radalle ei Marquez tietenkään vielä siinä vaiheessa palannut, vaan suunnaksi otettiin ratasairaala, jossa käytännössä kauttaaltaan kolhiintunut kuljettaja tutkittiin perusteellisesti.
”Kaatuessa vauhtia oli
vielä noin 300 km/h”
Marquezin kaatuminen tapahtui kovavauhtisen pääsuoran jälkeisessä jarrutuksessa, jossa pyörä ohjautui vasemmalle.
– Muistan tarkoin kaiken tapahtuneesta. Jarrutin täsmälleen samassa paikassa kuin aikaisemminkin, mutta tein sen ehkä hieman liian aggressiivisesti ja etupyörä lukkiutui. Nopeutta oli 338 km/h koskiessani jarruun. Kaatuessa sitä oli ehkä vielä noin 300 km/h. Hyppäsin pyörän selästä ja olin onnekas. Vältin osumasta valliin. Se olisi ollut äärimmäisen vaarallista.
Marquez voitti orastavan pelkonsa palaamalla radalle heti lauantain harjoituksissa turvonnut leuka teipattuna, pieni murtuma olkapäässä ja ruhjeita ympäri kehoa.
– Ajoin tietenkin ensimmäisen kerran vähän varovaisemmin paikkaan, jossa olin kaatunut. En tuntenut pelkoa jarrutuksessa, mutta tietysti kunnioitin tuota paikkaa enemmän. Tiesin, että minun oli jarrutettava pehmeämmin.
Tällä kaudella ensimmäisen voittonsa jo toisessa osakilpailussa Austinissa napannut Marquez tosin myöntää, että Italian GP:stä ei ole välttämättä odotettavissa huipputulosta.
– Menetin kaatumisen vuoksi tärkeää rata-aikaa löytääkseni parhaat mahdolliset säädöt. Lisäksi tuo pieni murtuma on vienyt voimia oikeasta kädestä ja se heijastuu suunnanvaihdoksissa. Leuasta ei ole mitään haittaa. Tilanne on kuitenkin vaikea. Mugello on erittäin vaikea ja fyysinen rata, enkä minä ole nyt 100-prosenttisessa kunnossa.
* Italian GP:n kisapäivän aikataulu Mugellossa:
09.40-10.00, Moto3-luokan warm up
10.10-10.30, Moto2-luokan warm up
10.40-11.00, MotoGP-luokan warm up
12.00, Moto3-luokan 5/17 MM-osakilpailu
13.20, Moto2-luokan 5/17 MM-osakilpailu
15.00, MotoGP-luokan 5/18 MM-osakilpailu