Marquez ja hänen managerinsa Emilio Alzamora ovat pitäneet suunsa visusti supussa mahdollisen kohusiirron osalta, mutta varikkohuhut saivat jälleen uutta tuulta siipiensä alle viime viikonvaihteessa San Marinon GP:n merkeissä Misanossa.
Budjettiaan kiristävän Hondan suunnitelmissa oli vähentää MotoGP-luokan pyörien määrää ensi kaudeksi yhdellä eli viiteen, mutta nähtävästi se kuudeskin RC213V löytyy tarvittaessa, jos Marquezia ajattava Catalunya Caixa Repsol -tiimi niin vain haluaa.
HRC:n varapääjohtaja Shuhei Nakamoto on myös näyttänyt vihreää valoa tälle mahdollisuudelle. Tosin Nakamotokin jättää tässä vaiheessa nimet mainitsematta – kenties viime kauden ennenaikaisista, mutta loppujen lopuksi toteutuneista puheistaan oppia ottaneena.
Marquezin tavoin myös saksalainen Stefan Bradl on menossa kovaa kyytiä kohti kuninkuusluokkaa. Bradlin päällimmäiset vaihtoehdot ovat Hondan LCR- ja Yamahan Tech3-tiimit.
Bradl johtaa Moto2-luokan MM-sarjaa 23 pisteen erolla Marqueziin, kun kaudesta on ajamatta viisi osakilpailua. Muut tulevat jo kaukana jäljessä.
Tahmean alkukauden jälkeen terävän kirin käynnistäneellä Marquezilla on plakkarissaan kuusi osakilpailuvoittoa, eli kaksi Bradlia enemmän. Marquez on vienyt kuudesta viimeisestä kisasta nimiinsä viisi.