Kiihdytysajon Euroopanmestaruussarjassa saatiin suomalaismenestystä, kun Marko Lantto ajoi Super Twin Top Fuel -luokan EM-pronssille. Lanton hyvän kauden täydensi SM-hopea.
Marko Lantto päätti kiihdytyskauden Super Twin -luokan EM-pronssiin ja SM-hopeaan. FIM-E sarjassa ajettiin tänä vuonna viisi osakilpailua, joista Lantto osallistui kolmeen. Hyvin menneet kisat takasivat riittävät pisteet kovatasoisen sarjan podiumille. Kauden paras suoritus oli Runner Up Saksan Hockenheimin osakilpailussa elokuussa.
– Alkukaudesta aloimme testaamaan ja ajamaan sisään uusia kehittämiämme komponentteja. Viime vuonna saimme pyörän erittäin tasaiseksi kulkupuoleltaan ja tällä kaudella lähdimme maltillisesti hakemaan parempia tuloksia. Koko kausi kisa kisalta oli tuloksiltaan nousujohteinen ja paransimme ennätyksiämme jatkuvasti. Kokonaisuutena kausi oli erinomainen ja tästä on hyvä jatkaa tulevaan. Tietysti suuri kiitos kuuluu tiimin äärimmäisen koville mekaanikoille, jotka pitävät huolen, ettei uudetkaan testijutut hypi silmille, kiittelee Marko Lantto.
Marko ajaa Reckless Racing -tiimin vapaasti hengittävällä Super Twin Top Fuel -luokan nitrometaania polttoaineena käyttävällä moottoripyörällä. Reckless Racing on viime vuodet panostanut hyvin vahvasti nitro-EFI järjestelmien kehitykseen ja tuloksistakin päätellen suunta on oikea. Kyseinen moottoripyörä on toistaiseksi maailman ainoa vapaasti hengittävä elektronisella moottorinohjausjärjestelmällä varustettu nitromoottoripyörä. Tiimin ahdetussa nitropyörässä oli jokusen vuotta sitten jo ensimmäinen nitro-EFI moottori maailmassa.
– Kehitystyö molempien moottoriversioiden parissa jatkuu edelleen voimakkaasti. Samalla kun voimme optimoida tehonottoa, tulee kuitenkin kiinnittää myös huomiota mekaanisiin komponentteihin ja käytettyihin materiaaleihin. Tulevalla kaudella on odotettavissa vieläkin kovempia tuloksia, kertoo Recklessin toinen kilpakuljettaja Aku Lantto.
Teksti: Reckless Racing, kuva: Santeri Ampuja