Jos rahan riittävyyttä ei tarvitsisi miettiä, niin minkä prätkän ostaisit? Sen kaikkein kalleimmanko? Silloin on hyvä tietää mikä se on.
Aprilia RSV4 1100 Factory. Pitkä nimi, paljon tehoa, monipuoliset ominaisuudet ja noalelaismerkin kallein malli. Jos tämä olisi huutokauppa, niin Aprilian 31 380 euron hinta olisi vasta aloitushuuto.
Yamaha R1M kuuluu samaan kategoriaan RSV4 1100 Factoryn kanssa, ja myös hinta on samalla hehtaarilla, tai ainakin alkaa samalla numerolla. Yamahan lippulaivan hintalapussa lukee 35 415 €.
Kawasakin täksi kaudeksi uusima kompressoriahdettu matkasportti ja erityisesti sen varustellumpi malli eli H2 SX SE on monen unelmapyörä, ja että se jääkin unelmaksi, johtuu ainakin osittain hinnasta, 37 500 euroa. Se ei kuitenkaan ole vihreän malliston kallein malli, vaan Jonathan Rean työkalun luokitteluversio eli ZX-10RR on aavistuksen kalliiimpi, 37 900 euroa. Onko se Kawasakin kallein malli? Se riippuu tulkinnasta, sillä onhan Kawasakin sivuilla myös 310-hevosvoimainen ja 55 900 euron hintainen H2R, joka ei kuitenkaan ole rekisteröitävissä katuliikenteeseen. Ja toiseksi H2R:n tilausikkuna sulkeutui jo, eli tälle kaudelle sen saavat vain ne jotka ovat tilauksena jo jättäneet.
Bemari esitteli viime kaudeksi ensimmäisen M-moottoripyöränsä, M1000RR:n. Sen 44 990:n euron hinta ei monien yllätykseksi ole kuitenkaan potkurilogoisen merkin kallein. Sen yläpuolelle nousee kuusisylinterisen malliston lippulaiva, ja vielä sen erikoismalli eli K1600 Grand America Option 719 Midnight. Pitkän mallimerkinnän vastineeksi hintaakin on reilusti, 47 360 euroa.
Hondan yksi huippumalleista on Superbiken MM-sarjaan suunnniteltu CBR1000RR-R Fireblade SP. Ainakin sen mallimerkinnässä on eniten R-kirjaimia, mutta 37 790 euron hinta ei riitä lähellekään kalleimman Hondan titteliin. Onhan Hondalla nimittäin Gold Wing. Kultasiipi-laivueen huipulla on GL1800 Gold Wing Tour DCT, 50 990 euroa.
MV Agusta ei ole ikinä ollut halvin vaihtoehto luokassaan. Sen kalleimmaksi malliksi olisi helppo veikata Rush 1000 -mallia, jonka hintalapussa komeilee 51 337 € lukema. Se jää kuitenkin kakkoseksi Brutale 1000 Nürburgringille, jonka hinta on 52 831 euroa.
Harrikka, löytyisikö kaikkein kallein pyörä milwaukeelaisvalmistajan mallistosta. Korkeimpia hintoja on perinteisesti löytynyt CVO-mallistosta, ja niin tälläkin kertaa. Harrikan kallein on CVO Road Glide Limited 63 700 euron hinnallaan. Tähän kyllä pitää ottaa sellainen optio, että Electra Glide Revival -mallia valmistettiin vain 1500 kappaleen erä, joka myytiin loppuun samantien. Siksi keräilijät saattavat maksaa siitä huomattavasti enemmän kuin virallinen 41 000 euron hinta.
Italia, Bologna ja Borgo Panigale. Nopeat ja tyylikkäät pyörät maksavat. Ducatin tämän kauden uutuusmalli Panigale V4:n S-mallin hinta kipuaa 40 400 euroon. Sen yläpuolelle nousee Streetfighter V4 -malliston uusi lippulaiva SP, jonka Suomi-hinta on 44 200 euroa. Tosin niitä saa kolme sillä hinnalla, mitä joutuu pulittamaan kalleimmasta Ducatista, joka on Superleggera V4. Sen hintalappu kirjoitetaan numeroin 138 900 €.
Hinnat ja paljon muuta tietoa kaikista Suomen markkinoilla olevista moottoripyöristä löydät Biken Luettelosta, joka on viittä vaille valmis painoon. Tilaa 7.2.2022 mennessä omasi alla olevasta linkistä, ettet jää ilman: