IRRC Superbike -luokan sarjapisteissä Chimayn kilpailun jälkeen toisena oleva Erno Kostamo odottaa innolla pääsevänsä ajamaan Horicen monipuolisella radalla.
– Horicen rata on kauden toinen kohokohta Imatran kotiyleisön edessä kilpailemisen ohella. Horicessa pääsee todella nauttimaan ajamisesta, mutta toisaalta varjopuolena on radan vaarallisuus, Kostamo pohtii.
Suuria korkeuseroja sisältävä rata kulkee niin kaupungissa kuin metsän keskelläkin. Monet kaarteet ovat pimeitä, eikä turva-alueita ole.
– Rata on muihin verrattuna sen verran eri luontoinen, että täällä ei passaa hullutella. Horicessa 95 % tuloksesta on kiinni kuljettajasta ja kaluston merkitys on minimaalinen, esimerkiksi superbike-pyörien välillä 25 hevosvoiman tehoero tuntuu tuskin missään, perustelee Kostamo, joka viime vuonna ajoi kautta aikain toiseksi nopeimman tulokaskuljettajan kierrosajan.
Kuljettajien voimasuhteita arvioitaessa Kostamo pitää todennäköisenä sitä, että Danny Webbin voittoputki katkeaa viimein.
– Tavoitteenani on kasvattaa piste-eroa Didier Gramsiin ja Marek Cervenyyn. Erityisesti Marekin odotan menevän todella kovaa
– Viime vuonna hän voitti Horicen kilpailun täysin ylivoimaisesti. Myös Didier Grams on perinteisesti ollut täällä todella nopea. Toisaalta Danny Webb ei ole aiemmin päässyt Horicessa kovinkaan kovaa, esimerkiksi omat parhaat aikani ovat reilua sekuntia häntä parempia, mikä tuo kilpailuun lisäjännitystä, Kostamo toteaa.
– Webb pääsee varmasti ajamaan kärkiporukassa ja oletan, että hän yrittää auttaa tallikaveriaan Marekia kiilaamalla minun ja Gramsin eteen, ennakoi Kostamo.
Sarjan pistetilanne kärjessä majailevan Danny Webbin takana on äärimmäisen jännittävä. Didier Grams on 11 pistettä Kostamoa perässä ja Marek Cervenyn ero Kostamoon on 18 pistettä.
– Pistetilanne on niin tiukka, että jos lähtee köröttelemään varmat pisteet pois, on erittäin todennäköistä, että löytää itsensä sarjan päätteeksi neljänneltä sijalta. Toisaalta jos ajaa yhdenkin nollakisan, pelaa itsensä pois kakkospaikalta, joten siihen väliin tähdätään, toteaa Kostamo.
Myös Juha Kallio kehuu Horicen kilpailua varauksetta.
– Horicen kilpailu on hieno tapahtuma. Siellä on aina paljon yleisöä ja meininki on hyvä, joten sinne on kiva lähteä ajamaan kilpaa, Kallio ylistää.
Monet sarjakärjen takana kamppailevista kuljettajista joutuvat loukkaantumisten vuoksi jättämään Horicen kilpailun väliin. Kallio toivookin villin kortin kuljettajista löytyvän itselleen taistelupareja.
– Omista kilpakumppaneistani monet ovat sairastuvalla, joten ehkä ihan niin paljon ei pääse vääntämään kuin tavallisesti. Toivottavasti nälkäisistä paikallisista kuljettajista löytyisi haastajia, Kallio pohtii.
Kallio katsoo kohti viikonloppua täysin ilman paineita ja lähtee rennoin mielin nauttimaan ajamisesta ja hakemaan ehjää viikonloppua.
– Ratana Horice on oikein mukava ajaa, virheitä siellä ei tarvitse tehdä, mutta eipä niitä tarvitse tehdä muuallakaan. Toisaalta suunnitelmissa ei ole minkään urotöiden tekeminen, sillä niille ei ole tarvetta. Aion ajaa omaa ajoa ja katson, mihin se riittää – uskoisin taistelevani sijoituksista heti kärkinelikon perässä, ennustaa Kallio.
IRRC-sarjan viides kilpailuviikonloppu järjestetään 18.-19. elokuuta Tsekin tasavallassa, Horicen katuradalla. Markka Racing on suomalainen, IRRC-sarjan kärkitiimeihin lukeutuva kilpatalli.
Teksti: Markka Racing