Juha Kauhanen ja Jari Kuosmanen ovat aloittaneet kunnianhimoisen seikkailun. Kaksikon tavoitteena on ajaa Honda Monkeyllä maailman ympäri. Tarinaa voi seurata kaksikon sosiaalisen median kantta ja Biken nettisivuille on luvassa satunnaisia kuulumisia.
Kaksi kaverusta jossakin kaukana Kaakkois-Aasiassa polkemassa armottoman paahtavan auringon alla yltä päältä hiessä. Täysjousitetun maastopyörän stongassa Garminin ajotietokone näyttää yli 40 astetta lämpöjä ja viime kuukausien poljetut kilometrit lasketaan tuhansissa. Sitä se viime talvien agenda on ollut. Aina isänpäivästä äitienpäivään ilmastopakolaisena Aasiassa.
Kahden viime vuoden polkien kierretyt maat ovat Thaimaa, Malesia, Indonesia, Filippiinit, Vietnam, Laos ja takaisin Thaimaahan. Aivan mielettömiä kokemuksia ja niitä janoaa lisää. Mutta jotenkin helpommin. Vaikka juuri polkupyörällä eteneminen mahdollistaa parhaiten kaikkien aistien mukanaolon seikkailuissa maailman eri kolkissa.
Haluttaisi kiertää koko maapallo, mutta polkupyörällä siihen ei jäljellä olevat ikävuodet taitaisi riittää. Olisi helpompaa tehdä se moottorin voimin. Oikealla seikkailumoottoripyörällähän se menisi helpostikin. Liiankin helposti, mikään ei saa tietenkään olla liian helppoa. Ehkä mopolla… peeveellä… Mankilla… liian hidasta sekin.
Hei, mutta Mankejahan on piikkeinäkin! Joten sillä samaisella hetkellä kulkupeliksi valikoituu lämpöhalvauksen rajamailla polkiessamme Honda Monkey 125. Aivan oikein. Silloin se sanottiin ensimmäisen kerran ääneen. Mankilla maailman ympäri!
Aikaa kuluu ja silloisen reissumme edetessä aihe ja miten se toteutettaisiin nousee polkiessamme aina silloin tällöin esiin. Varsinkin ylämäissä, joita toisinaan riitti koko päivän.
Keväällä taas Suomeen palattuamme alkoi arkinen aherrus töiden parissa, joka taas mahdollistaisi seuraavat seikkailut. Kevään edetessä ajatus Mankilla maailman ympäri marinoitui siihen pisteeseen, että oli tehtävä jo päätöksiä, jotta voisi aloittaa valmistelut.
Päätöstä ei tarvinnut kauaa miettiä. Mankit tilaukseen. Juhalle keltainen, koska hän oli jo lapsena ollut sellaisen ylpeä omistaja ja Jarille punainen. Hankinnat onnistuivat mallikkaasti Hondan maahantuojan Brandtin kanssa, joka halusi olla tukemassa reissuamme.
Kesän mittaan myös monille muille yrityksille lähti yhteistyöpyyntöjä, joissa kerroimme reissustamme kiertää maailmaa Mankilla, joka toteutettaisiin kolmen vuoden projektina aina talvikausina ja kesäisin matkakassaa Suomessa paisuttaen. Jotkut siihen varmaan uskoivatkin ja kiitos heille. Tällaisessa projektissa kaikki tukeminen tulee kyllä tarpeeseen.
Seikkailuun mukaan uskaltautuneet yritykset:
Brandt
Rukka
Blackseven / Shoei
Storm-Motor
Revoco
NH-Teräs
RVS Tecnology
Valostore
Kesä jotenkin lipsahti taas niin nopeasti, ettei kerennyt edes sisään ajelemaan Mankeja, joihin tarvittaisiin kokonaiset 500 km. Vaikka asioita ja suunnitelmia pohdiskelimmekin kesän mittaan, niin silti kaikki konkreettinen asentaminen ja tarvikkeiden tilaaminen pyöriin jäi jotenkin viimeiseen kahteen viikkoon. Puhelinlataustelineet, takalaukkutelineen tekeminen, jousituksen päivittäminen eteen ja taakse, mainosteippauksia, matkatavaroiden hankintaa, vielä viimeisiä kontakteja yrityksiin, käyntejä siellä täällä ym. ym.
Pyrimme pitämään Mankit mahdollisimman vakioina tehden niihin vain välttämättömät muutokset. Niihin isoimpana lukeutuu NH-Teräksen valmistamat Custom made tavaratelineet, joihin kiinnitimme Stormilta tulleet 60-litraiset Hepco & Becker Xplorer -takalaukut. Storm ja Hepco & Becker eivät todellakaan suositelleet kyseistä asennusta Mankiin, mutta teimme sen silti. Lisäksi tavaratelineen molemmille puolille asensimme 3 litran kuivapussit. Näin ollen kokonaistavaratilaa saimme 66 l, johon oli saatava mahtumaan kaikki, myös lisäpolttoaineet.
Myös varaosavalikoima oli pidettävä pienenä, joten mukaan valikoitui vain varatulppa ja sisärengas. Renkaat “litkutettiin” lähtiessämme. Työkaluiksi vain pakolliset lenkit 8-14mm, rengasraudat, jako- ja tulppa-avain. Alustan päivitys oli myös pakollisten tehtävien listalla, koska varusteista ja tavaroista tuli 32 kg lisäpainoa.
Mitä reittisuunnitelmiin tulee, niin ajatus oli vain ensimmäisenä kautena ajaa täältä kylmästä pohjolasta Aasian lämpöön. Tosta ajellaan vaan Tallinnan lauttaan, siitä sitten jatketaan Viro, Latvia, Liettua, Puola….ja niin eteenpäin. Turkin jälkeen Arabimaat ja kohta kurvaillaankin jo Thaimaassa. Samaan malliin kuin viimevuosienkin reissut olivat sujuneet. Ilman sen kummempia suunnitelmia. Päivä kerrallaan.
Reittisuunnitelman tekoa ei helpottanut tieto Israelin ja Iranin välille puhjennut konflikti pari viikkoa ennen lähtöämme. Iranin Teheranin suurlähetystöstä eivät todellakaan suositelleet matkustamista. Sen verran kuitenkin olimme reittiä vilkaisseet, että Iranin kautta olisi pakko ajaa. Ja sinne suuntaan nyt lähdetään joka tapauksessa.
Vielä päivää ennen lähtöä lauantaina puuttui pyöristä rekisteriotteet… sekin lopulta järjestyi.
Reissuun päästiin kuin päästiinkin suunnitellusti isänpäivän aamuna Pukkilasta kohti Länsisatamaa.
Matkasta ja sen etenemisestä kerromme lisää keväällä. Meitä voi myös seurailla reaaliajassa Instagramissa ja TikTokissa, @juha.kauhanen75 & @jarisway.