Yamaha R1 ei saa Euro 5+ -päivitystä, joten vuodesta 2026 eteenpäin tarjolla on vain kilpuriaihio R1 Race, jota ei saa rekisteröityä tieliikenteeseen.
Vuodesta 1998 Yamahan malliston lippulaiva on ollut 1000-kuutioinen sporttipyörä R1. Valmistaja on kuitenkin ilmoittanut, että R1 ei saa Euro 5+ -päivitystä, joten mallivuosi 2025 jää R1-katupyörien viimeiseksi. Syynä ovat matalat myyntilukemat, joiden vuoksi investointia päivityksiin ei pidetä perusteltuna.
Täysin historian lehdille R1 ei vielä ole valmis siirtymään. Kilpapyöräaihio R1 Race jää jatkossakin mallistoon R6:n tyyliin. Tehdas ilmoittaa myös jatkavansa tukeaan R1:llä kilpaileville tiimeille.
Muutenkaan sporttipyörien päivät Euroopassa eivät ole luetut. Premium-segmenttiin kuuluvat Ducati Panigale V4 ja BMW S/M 1000 RR myyvät, jos ei Suomen, niin ainakin Euroopan mittakaavassa mukavasti. Honda päivitti Firebladea voimakkaasti ja toi CBR 600 RR:n takaisin mallistoon. Vaikka kymppiärrän suhteen on ollut pitkään hiljaista, Kawasaki panostaa vieläkin pienempiin esiteltyään ZX-6R:n lisäksi ZX-4R/RR:n. Eivätkä huhut Yamahan MT-09-pohjaisesta R9-mallista ota laantuakseen – vaikka valmistaja ei ole vielä vahvistanut mallia, NextGen Supersport -luokan kilpurin kehitystyön väitetään olevan jo täydessä vauhdissa.