Vierailu Pärnussa Auto24ring-radalla toukokuun lopussa toi kaksikolle sekä kierrosennätyksen että voiton. Makkulalle menestys naapurimaassa on tuttua, sillä hämeenlinnalainen on voittanut urallaan Viron mestaruuden kolmasti ja ajanut Suomen Cup -voittoon neljä kertaa peräkkäin.
Kotimaan kilpakentillä panokset ovat tänä vuonna aiempia kausia kovemmat, sillä sivuvaunuluokka on jälleen saanut SM-arvon. Makkula ja Karttiala ajoivat avausosakilpailussa Virtasalmella lopulta selvään voittoon, vaikka vaikeuksitta ei viikonloppu sujunut.
– Aika-ajoissa oli vähän ongelmia, pyörä ei saanut kunnolla bensaa. Kisapäivänä lämmittelyajo meni kohtuullisesti ja paransimme kierrosaikaa kolmella sekunnilla, Makkula kertaa.
Sateella selvään voittoon
Myös säidenhaltija yritti heittää kapuloita rattaisiin, minkä johdosta Virtasalmen sivuvaunukilpailu jouduttiin välillä keskeyttämään.
– Kuivan kelin slickseillä lähdettiin, mutta sitten rupesikin tulemaan ihan kunnolla vettä ja kilpailu keskeytettiin, Makkula kertoo.
Sadekelillä ajettu toinen lähtöyritys päättyi Makkulan ja Karttialan selvään voittoon.
– Mieluummin olisin kuitenkin ajanut kuivalla kelillä ja katsonut olisiko Pekka Päivärinnan kierrosennätys parantunut.
Kahden maan mestaruussarjojen ykkössijasta huolimatta Makkulan ajosaappaat pysyvät tukevasti maanpinnalla, sillä kauden tavoitteet on asetettu selkeästi maailmanmestaruusmittelöissä menestymiseen.
– Voitto täällä Virtasalmella ei sinänsä tunnu juuri miltään, tänne tultiin ihan treenausmielessä. Perjantaina kun päästiin koko päivä ajamaan, rupesi kyyti olemaan sitä, mitä pitääkin.
MM-sarjan avausosakilpailussa Makkula ja Karttiala nousivat vaikeuksien jälkeen yhdeksännelle sijalle. Espanjassa ajetussa kilpailussa vauhtia hidastivat vaihteisto-ongelmat ja vuosien tauon jälkeen sivuvaunumoottoripyörän kyytiin palanneen Karttialan käsikivut.
Kroatiassa tavoite
viiden kärkeen
Viime vuonna MM-sarjassa kahdeksanneksi sijoittunut Makkula tavoittelee Kroatian MM-osakilpailusta selvästi parempaa sijoitusta kuin avauskisasta.
– Tavoite on viiden sakkiin. Jos kaikki menee putkeen ja saadaan ajovirheet pois, on sinne hyvät mahdollisuudet.
Vielä viime kaudella Makkula kiersi ratoja Harri Asumaniemen kanssa, mutta tänä vuonna kyytiläisen roolissa on siis ollut Karttiala, joka voitti vuonna 2008 maailmanmestaruuden yhdessä Päivärinnan kanssa.
– Alkukauden käsivaivoista ei ole enää tietoakaan. Ajaminen tuntuu todella hyvältä tällä hetkellä. Ajorytmi on nyt löytynyt, ja yhteistyö Petrin kanssa loksahti kohdalleen Virossa. Petrin parhaisiin puoliin kuuluu rauhallisuus: hän ei menetä hermojaan, vaan pystyy keskittymään omaan tekemiseensä koko ajan.
Yllätyspaluun radoille tällä kaudella tehnyt Karttiala uskoo hänkin kaksikon kyydin olevan Kroatiassa entistä kylmempää muille kuljettajille.
– Kärjestä muut ovat ajaneet jo aiemmin keskenään ja he jatkavat samalla kalustolla, mikä heillä oli jo edellisenä vuonna. Meillä taas on uutta koko paketti. Espanjan kisa näytti, että luokassa on tällä hetkellä kolme kovaa, mutta sen jälkeen on paikka, mihin voimme iskeä, Karttiala uskoo.