Moottoripyöräilijöiden turvallisuuskehitys jatkuu suotuisana
Yksi kiinnostavimmista uusista malleista on CFMOTO 450MT. Bike pääsi ottamaan tuntumaa uutuuteen ensimmäisenä moottoripyörämediana maailmassa.
Pieni seikkailupyörä 21/18-vanteilla ja 200 millin joustomatkoilla. Tehoa 44 heppaa, vääntöä 44 newtonmetriä ja paino 175 kiloa. Ei aivan KTM:n kulttipyöräksi nousseen 640 Adventuren lukemissa, mutta riittävän lähellä kiinnostuksen heräämiseksi. Erityisesti, kun hintakin on kohtuulliselta kuulostavat 8 690 euroa.
Olikin miellyttävä yllätys, kun CFMOTOn maahantuoja kertoi 450MT:n saapuneen ja olevan valmis koeajoon, kunhan kelit vain ajamisen sallisivat. Yritin ehdottaa nastarenkaiden asentamista, mutta siinä epätodennäköisessä tilanteessa, että pyörä menisi nurin, ei toista ehtisi saada ennen messuja. Kukapa sitä kaatumaan lähtee, mutta ymmärrän kyllä maahantuojan näkemyksen – kokeilemani yksilö on siis sama, joka on esillä MP 24 -näyttelyssä.
Onneksi tiet sulivat sen verran, että pieni koeajo sulalla, joskin kylmällä ja märällä tiellä onnistui. Vaikka minkään rajojen kokeileminen ei olosuhteista johtuen ollut mahdollista, antoi pyörä hyvin tasapainoisen ensivaikutelman.
Säädettävä jousitus vaikuttaa kohtuullisen jämäkältä, mutta ottaa isot töyssyt hyvin vastaan. Moottorin 44 ponia ovat hyvin tarmokkaita ja teho tuntuu täysin riittävältä. Voimalinjan suhteen negatiivista ovat ainoastaan kytkimen outo tuntuma ja lyhyt luistoalue, jotka voivat vaikeuttaa ajamista maastossa. Toivottavasti kyse on puutteellisesta säädöstä.
Ajoasento istuen on muilta osin miellyttävä, mutta tuulilasi ei säädettävyydestä huolimatta tarjoa kummoistakaan suojaa. Seisten asento on hyvin miellyttävä. Pyörän keskikohta on erittäin solakka ja liikkuminen onnistuu helposti.
Pyörässä on sutimisenesto ja ABS. Olosuhteista johtuen sutimiseneston toiminta jäi testaamatta, mutta ABS toimii ainakin märällä ja kylmällä asfaltilla hyvin karkeasti. Jarruteho on hyvällä tasolla, mutta voimaa tehokas jarrutus vaatii.
Parinkymmenen kilometrin ajelu hieman yli nollan olevassa lämpötilassa ei tietenkään tarjoa tyhjentäviä vastauksia moottoripyörän ominaisuuksista, mutta ensikosketus oli positiivinen, ja ketterä sekä vaa’an lukemaa kevyemmältä tuntuva pyörä herättää odotuksia hyvästä toiminnasta maastoajossa. CFMOTO 450MT koeajetaan maaliskuun aikana ja raportti on luvassa Biken numeroon 4/24.