– Tavoitteemme on voittaa kaikki kolme joukkuemestaruutta kuten viime vuonnakin. Siitäkin huolimatta, että Cristophe Nambotin joutui jäämään viime hetkellä miesten joukkueesta sivuun sormivamman vuoksi, toteaa joukkueen nokkamiehiin lukeutuva Philippe Thiebaut Ranskan liiton lähettämässä tiedotteessa.
Suomi on mukana järjestyksessään 88. Sixillä vain juniorijoukkueen voimin. Miesten ja naisten joukkueet joutuivat jäämään Sardiniasta sivuun loukkaantumisten ja myös osittain muiden syiden vuoksi.
Suomen Trohpy-joukkue voitti kahdeksasta mestaruudestaan viimeisimmän vuonna 2011 kotiyleisön edessä. Viime vuonna Suomi sijoittui Saksassa viidenneksi.
– Näen kovimpana haastajanamme kotikisaansa ajavan Italian, mutta Espanjaa, USA:ta ja Australiaa ei sovi niitäkään missään tapauksessa aliarvioida, ennakoi Thiebaut.
Thiebaut näkee junioreiden osalta tilanteen pitkälti vastaavana haastajien määrää arvioidessaan.
– Englannilla on vahva joukkue, kuten myös Ruotsilla, Italialla ja Australialla. Naisten kilpailussa Ranskalle on luvassa kovin haaste Australian ja Ruotsin joukkueilta. Olemme kuitenkin valmiina. Kaikki Ranskan joukkueet lähtevät erittäin motivoituneina Sardiniaan, sanoo Thiebaut.
Suomen liiton valmennuspäällikön Tomi Konttisen ranskalaiskollega Frederic Weill on tasan tarkkaan tietoinen joukkueidensa vahvuuksista.
– Ennen kaikkea vauhti, kokemus ja luotettavuus miesten joukkueen osalta. Meillä on pistää jokaiseen luokkaan yksi nopeimmista kuljettajista, joilla on paljon kokemusta ja joilla on halua menestyä ISDE:llä. Junioreilla on tietenkin vähän kokemusta, mutta joukkue on laadukas. Naisten joukkueen vahvuus on nopeuden lisäksi sitkeydessä. Nämä tytöt eivät anna milloinkaan periksi!, innostuu Weill.
Kuivaa ja pölyistä
Sardinian ISDE kerää Olbia keskuspaikkanaan huomaansa 36 maan edustuksen 627 kuljettajan voimin. Ranskan kokonaisuus kuljettajineen kattaa 50 henkilöä.
ISDE on myös massatapahtuma, joten teknisyys ja muu kikkailu ei ole se päällimmäinen asia reittiä suunniteltaessa.
– Eiväthän ISDE:n maastokokeet ole koskaan liian kovia teknisesti, mutta kisan luonne on muilta osin varsin haastava. ISDE vetää kuljettajat kuin mekaanikotkin äärirajoille fyysisyyden osalta, painottaa Weill.
Edessä on vaativa kuuden päivän mittainen urakka myös kelin suhteen – muodostuu se sitten millaiseksi tahansa.
– Odotamme kohtaavamme Sardiniassa kuivan ja erittäin pölyisen maaperän. Tutustumme reittiin huolella ja otamme suunnan Sardiniaan päivää aikaisemmin edellisiin MM-joukkuekisoihin verrattuna, päättää Weill.
Mestaruuksia puolustavat Ranskan maajoukkueet 30.9.-5.10. Sardiniassa ajettavassa enduron MM-joukkuekilpailussa:
World Trophy:
Antoine Meo , E1, KTM
Jeremy Joly , E1, Honda
Pierre-Alexandre Renet , E2, Husaberg
Johnny Aubert , E2, KTM
Rodrig Thain, E3, Gas Gas
Fabien Planet , E3, Sherco
Varalla: Nicolas Deparrois, E1, Yamaha ja Julien Gauthier, E2, Sherco.
Junior Trophy:
Swan Servajean , E1, Yamaha
Kevin Rohmer , E2, Yamaha
Loic Larrieu , E2, Husaberg
Mathias Bellino , E3, Husaberg
Varalla: Sylvain Fournier, Sherco.
Naisten Trophy:
Juliette Berrez , Yamaha
Geraldine Fournel , Husaberg
Audrey Rossat , KTM
Varalla: Blandine Dufrene, TM