Adventure-motoristien suurtapahtuma Moto Adventure Days (MAD) järjestettiin Himoksella 18.-21. elokuuta 2022. Seurasimme tapahtumaa aitiopaikalta, Husqvarna Norden 901:n satulassa.
Viime vuonna seurasimme MAD-tapahtumaa katsojan roolissa ja haastattelemalla paikanpäällä tapahtumaan osallistujia. Tänä vuonna oli samantapainen suunnitelma, kunnes muutamaa päivää ennen tapahtuman alkua Peter Pan Biken Dani Amosov lähetti meilin: ”kuulin että olet tulossa MADiin, ilmoitan sut siinä tapauksessa mukaan ajokoulutukseen”. Haasteeseen oli tietysti tartuttava, ja seuraavaksi alkoi sopivan moottoripyörän metsästys. Soitto Husqvarnan tuotepäällikkö Juha Salmiselle, joka kuitenkin kertoi jo ehtineensä myydä maahantuojan demo-Nordenin pois. ”Mutta kyllä me sulle pyörä saadaan, odota hetki niin otan pari välipuhelua ja palaan asiaan”, sanoi Salminen, jolta hetken kuluttua tulikin uusi puhelu. ”Vehniäisen Karilla (Kari Vehniäinen Racing, Jyväskylä) on pyörä odottamassa sua”. Niinpä matka Jämsän Himokselle tehtiin koukaten Jyväskylän kautta. Vielä tiistaina Vehniäinen kertoi, että pyörä tulee ajoon tuhannen kilometrin huolto tekemättä, mutta kun Husqvarna torstaina noudettiin niin jostain oli Kari Vehniäinen Racingilla taiottu lisää työaikaa ja huolto siihen oli ehditty tehdä.
Moto Adventure Days on kaikille seikkailumotoristeille ajokokemuksesta ja pyörämerkistä riippumatta suunnattu ajotapahtuma. Viikonlopun aikana ajetaan eritasoisia sorateitä, polkuja ja maastoja asiantuntevien ryhmänvetäjien johdolla. Jokaiselle osallistujalle löytyy sopivan vaativuustason reittejä. Ajotaitojaan voi parantaa adventurekoulutuksissa, joihin ilmoittaudutaan erikseen. Kaupan päälle tapahtumasta löytää runsaasti samanhenkistä seuraa.
Perjantain ohjelmaan kuului osallistuminen JT Coachingin ajokoulutukseen. Janne Tervolan johdolla toteutetussa koulutuksessa voi valita joko perustason (basic) tai edistyneemmille motoristeille (advance) tarkoitetun koulutusryhmän. Husqvarnan nokka suuntasi Otto Tengmanin ja Jari Jokilammen koulutusryhmään, jossa päivän aikana treenattiin mm. oikeaa ajoasentoa sekä istuen että seisten ajaessa, jarrutuksia niinikään seisten ja istuen, kaarreajoa, kaatuneen pyörän nostamista pystyyn sekä mäkilähtöä motocrossradalla. Helteisessä säässä vietetyn koulutuspäivän jälkeen hihat olivat tyhjät mutta päässä paljon uutta oppia soralla ajamiseen.
Husqvarna osoittautui tasapainoiseksi pyöräksi ajokoulutukseen. Päivän aikana tuli tutuksi myös ajomoodien, ABS-jarrujen ja luistoneston asetusten säädöt, sillä eri koulutustehtävissä niitä joutui säätämään ahkerasti. Jokaisen kannattaakin oman pyörän kohdalla selvittää, palautuvatko asetukset ennalleen kun pyörä välillä sammutetaan ja virrat katkaistaan, millaisia eri asetuksia esim. ABS-jarruille on ja saako ne kokonaan pois päältä, ja samat asiat tietysti luistoneston kohdalla. Esimerkiksi motocrossradalla suoritetussa mäkilähtöharjoituksessa luistonesto estää koko tehtävän suorituksen.
Seuraavana aamuna eli lauantaina Husqvarna Nordenin nokka suuntasi starttikentälle, ja ”Punainen Tempo” -ryhmään. Ajoryhmät oli jaettu vaikeustasoltaan helpoimmasta vaikeampaan seuraavasti: Sininen, Punainen ”Tempo” tai ”Tekninen”, Puna-musta ja Musta. Punaisissa tempo tarkoitti vauhdikkaampaa menoa isommilla teillä ja tekninen hieman haastavampaa ja hitaampaa reittiä. Noin 120 kilometrin pituinen reitti ajettiin Tommi Sappisen johdolla läpi rennonletkeällä vauhdilla ja yhdellä lyhyellä tauolla. Hymyt olivat leveitä Himokselle palatessa, olihan matkalla ajettu osittain myös Suomen MM-rallista tuttuja reittejä.
Sorareitillä Husqvarnalla ajettiin enimmäkseen satulassa istuen, joissakin kohdissa myös seisaaltaan tapeilta. Perussäädöissään ohjaustanko tuntui olevan sopivassa asennossa istuen ajaessa, mutta seisaaltaan ajaessa olisi tehnyt mieli kääntää tankoa vähän ylemmäs ja eteen, jolloin ajoasento olisi ollut luontevampi. Tällaiseen tapahtumaan omalla pyörällä lähdettäessäkin kannattaa mukaan ottaa sen verran työkaluja, että esimerkiksi ohjaustangon sekä vaihde- ja jarrupolkimien korkeutta on mahdollista säätää kesken päivän. Nyt ajettu 120 kilometrin lenkki oli Husqvarnalle vasta alkulämmittelyä, pyörän selässä olisi viihtynyt selvästi pidempäänkin. Viihtyvyyteen vaikuttaa itse pyörän lisäksi tietysti myös mm. jousituksen asetukset ja alle valitut renkaat. Tässä tapauksessa mentiin jousituksen perussäädöillä ja alla olivat Pirellin Scorpion Rally STR -kumit, jotka purivat juuri sopivasti keskisuomalaisen soratien pintaan.
Kun muut suuntasivat ajolenkin jälkeen lounaalle, oli Husqvarnan aika palata Kari Vehniäinen Racingille jatkamaan koeajotehtäviään. Vielä pyörän tankkaus paluumatkalla Muuramessa ja perillä avaimien luovutus, ja paluu omalla pyörällä takaisin Himokselle. Kiitokset Kari Vehniäiselle ja Juha Salmiselle tämän hienon kokemuksen mahdollistamisesta.