Macaon GP – Kostamo paalupaikastaan: ”en ajatellut aikaa tai että pitäis tempasta joku uroteko”

”Meni suunnitelmien mukaisesti, en aika-ajossa ajatellut kertaakaan kierrosaikaa enkä tiennyt muiden aikoja eikä niillä ollut merkitystäkään”, tiivisti Erno Kostamo paalupaikkaan päättyneen aika-ajon.

”Meni suunnitelmien mukaan”, oli Kostamon ensimmäinen kommentti, ja hän jatkoi, ettei olisi uskonut olevansa joka kerta radalle mennessään – harjoituksessa ja kahdessa aika-ajossa – nopein kuljettaja radalla.

Kostamon aika oli täsmälleen sama kuin vuonna 2019, mutta silloin siihen tarvittiin Horst Saigerin vetoapua ja sillä oma kierrosaika parani lähes kaksi sekuntia, mutta nyt 2.28,2 tuli yksinään ajaen ja kuljettajan mukaan helposti.

Kostamo oli aika-ajossa jälleen täysin ylivoimainen, sillä hän oli ainoa 2.30 alittaja ja ero seuraavaan oli 1,8 sekuntia. Kuin vakuudeksi nopeudestaan Kostamo täräytti vielä viimeisellä kierroksellakin tasan saman ajan 2.28,2.

Kun koko radan leveys käytetään hyväksi, niin ajopuku kuluu niistä kohdista jotka nojaavat kaiteeseen!

-Odotin vähän että viimeinen nopee olis mennyt 2.27 puolelle, sillä se tuntui helpommalta ja paremmalta vedolta. 

Torstain harjoituksissa saadun datan mukaan pyörää säädettiin niin, että voima tuli nyt ulos lineaarisemmin, mikä helpotti ajamista, ja Kostamon mukaan sen pystyi havaitsemaan yleisökin jos osasi kiinnittää huomiota oikeaan asiaan.

-Kuuntelepa torstain harjoitusten ja perjantain aika-ajojen videolta pyörän ääntä, se on perjantaina aivan erilainen. Nyt se moottori on sellainen jolla olen tottunut ajamaan.

Kostamon ylivoima ja sen mukana saama runsas näkyvyys TV-kuvassa sai jopa selostajan parahtamaan kesken aika-ajojen, että näyttääkä nyt edes hetki muitakin. Toisen aika-ajon jälkeen selostaja mietiskeli, että hetken pitää odottaa että saadaan aika-ajojen yhteisajat ja nähdään lopullinen lähtöjärjestys, mutta samassa häntä alkoi naurattaa itseäänkin, että ainoa asia mitä ei tarvitse jännittää on se että kuka lähtee kisaan paalulta, ”se on varmasti Erno Kos-taamo”. 

Lopuksi Erno Kostamo muistutti, että kilpailu on aina eri asia  kuin harjoitukset ja aika-ajot, ja erot tulevat kilpailulähdöissä olemaan varmasti pienemmät. Silti on pitkä matka siihen, että vähintään 1,8 sekuntia Kostamoa hitaammat kilpakumppanit alkaisivat suomalaista ohittamaan, jos vain lähtö paalupaikalta onnistuu normaalisti. Kilpailutaktiikasta Kostamo ei ollut vielä varma, ehkä alussa pitää ajaa muutama nopea kierros ja pyrkiä ottamaan kisa hallintaan, tai sitten vaan antaa mennä omalla painollaan ja luoda taktiikka sen mukaan miten kilpailu muuten etenee. 

Tänä vuonna Macaossa palataan ”menneisyyteen”, kun monen vuoden tauon jälkeen moottoripyörät ajavat jälleen kaksi kilpailulähtöä. Se ei Kostamon mielestä ole välttämättä paras ratkaisu, vaikka yleisöllä näin onkin enemmän nähtävää.

-Jotenkin näen tällaisen ison kisan niin, että olisi yksi kilpailulähtö ja siinä katsottaisiin kuka on kuka.

Moottoripyörien molemmat kilpailulähdöt ajetaan lauantaina siitä syystä, että turvallisuussyistä moottoripyörät eivät aja jos sataa, ja näin jää sunnuntai varapäiväksi.

Race 1 ajetaan lauantaina klo 4.35 Suomen aikaa ja Race 2 klo 10.10 Suomen aikaa.

Linkki kilpailun livelähetykseen:

Live-lähetys

Uusin numero