– Meillä on hyvä suhde Akin kanssa ja olenkin sanonut hänelle, että tahtoisin viettää viikon Suomessa, tutustua maahan ja ajaa jäärataa, jota en ole koskaan edes kokeillut. Tänä talvena todella haluaisin tulla maahanne, Zarco toteaa.
Mies odottaa innolla myös Suomen MotoGP-osakilpailua, joka tullaan ajamaan KymiRingin radalla vuosina 2020-2024.
– Olen hieman tsekannut rataprofiilia, mutta en ole tutustunut siihen sen syvemmin. Pidän siitä, että kilpailu on tarkoitus järjestää heinä-elokuun aikoihin, jolloin keli on parhaimmillaan. On mukava tulla Pohjois-Eurooppaan kesällä, koska siellä ei ole liian kuuma. Uusi maa MM-kalenteriin on hyvä juttu.
Zarco mainitsee kuulleensa tarinoita legendaarisista Imatranajoista.
– Kaikki kuljettajat kertoivat tarinoita Suomen osakilpailusta 70-luvulla. Heille se oli kuitenkin eri juttu, kun he matkustivat joka kilpailuun autoilla, joten Suomi oli aika kaukana heille. Meille tämä tulee olemaan hieman erilaista.
“Vaikeudet opettavat”
Tällä kaudella Zarco pääsi suihkuttamaan muutaman kerran shampanjaa palkintokorokkeelle. Hän oli MotoGP-luokan lopputuloksissa kuudes ja kuittasi yksityistiimien nopeimman kuljettajan tittelin.
– Tämä kausi alkoi varsin hyvin, oli mukavaa päästä palkintokorokkeelle heti toisessa osakilpailussa Argentiinassa ja samoin seuraavassa Jerezin osakilpailussa. Toki kauteen mahtui myös ongelmia, mutta vaikka hankalat hetket eivät ole hyviä mestaruustaistelua ajatellen, ne ovat hyviä minun mentaliteetilleni, koska vaikeuksista aina oppii. Vaikka on hankalia hetkiä, ne eivät ole maailmanloppu, vaan elämä jatkuu. Niiden jälkeen on rennompi. Nyt minulla on hyvä henkinen balanssi ja haluan aina tehdä parhaani, Zarco kertoo.
Zarco kiinnostui kilpailemisesta moottoripyörillä varsin myöhään, sillä hänen vanhempansa eivät koskaan seuranneet lajia.
– Luulen, että tajusin 14-15-vuotiaana, että haluan tehdä tätä. Kun olin 9-10-vuotias aloin ajaa mopolla ja tuolloin en edes tiennyt, että on olemassa MotoGP-sarja. Kun näin MM-sarjan osakilpailun televisiosta, ajattelin, että he tekevät samaa kuin minä – en siis, että minä teen samaa kuin he, Zarco naurahtaa.
– Valentino (Rossi) oli tuohon aikaan jo moninkertainen mestari ja hän jäi minulle parhaiten mieleen. Minulla on joskus tunne, kun seuraan Valentinoa radalla, että pelaisin videopeliä, mutta se ei olekaan enää peliä vaan oikeaa elämää! Nyt voin kilpailla ja puhua hänen kanssaan.
Ratamoottoripyöräily on vienyt täysin ranskalaisen mennessään, eikä hän tunne saavansa mistään muualta samanlaista tunnetta.
– Parasta tässä on hallita pyörää ja vauhtia, se tunne, kun jokaisella kierroksella ajattelet, että voit tehdä jotain paremmin ja pelata rajoilla ja pyörällä. Sydämesi saa adrenaliinia ja sitä tunnetta et voi saada mistään muualta. Kun näet ruutulipun se on upeaa, mutta kun näet sen ensimmäisenä, se on vieläkin hienompi tunne.
Johann Zarco on nyt päässyt ajamaan ensimmäiset testit KTM:n puikoissa. Kuva: KTM / Jesús Robledo
Samaan tiimiin Mika Kallion kanssa
Ensi kaudeksi Zarco hyppää uusien haasteiden pariin. Yamahan satelliittitiimissä Monster Yamaha Tech 3:ssa kaksi vuotta kisannut ja kaksi MotoGP-luokan kuudetta sijaa saavuttanut ranskalainen tulee kisaamaan kuninkuusluokassa KTM:n väreissä. Zarcon sekä hänen tiimikaverinsa Pol Espargaron ja KTM:n satelliittitiimin varamiehenä tulee toimimaan KTM:n testikuljettaja Mika Kallio.
– Vaikka KTM on uusi tiimi MotoGP:ssä, on heillä kuitenkin kokeneita henkilöitä työskentelemässä tallissa. Näen realistisena nousta palkintokorokkeelle seuraavan kahden vuoden aikana. Meidän täytyy uskoa siihen ja kaikki tekevät parhaansa.
Entä kuinka kauan mies nähdään vielä kuninkuusluokassa?
– Olen nyt 28-vuotias ja toivon, että vähintään seitsemän vuotta voisin olla vielä tällä tasolla. Ajattelen palkintokorokesijoja ja voittoja. Toivottavasti tämä unelma käy toteen KTM:llä. Uskon, että se on mahdollista.
Teksti: Moottoriurheilu.tv