Otsikon sana ”kovin” ei tällä kertaa viittaa nopeuteen, vaan siihen miten kuljettaja kestää kaatumisia ja koviakin kolhuja.
29-vuotias ranskalaiskuljettaja Loris Baz ei kovin helpolla hae sairaslomaa eikä jätä MM-osakilpailuja ajamatta. Superbiken MM-sarjan kaatumistilastojen mukaan Baz oli kauden 2022 kovin kaatuja Superbike-luokassa, kun hän 12 kilpailuviikonlopun aikana ehti mennä turvalleen 11 kertaa. Kun katsotaan Bazin kauden tuloksia, nähdään että tulosluettelossa hänellä on 36 kilpailulähdöstä vain neljä keskeytystä, eikä kertaakaan edes kahta peräkkäin. Ranskalainen on siis selviytynyt kaikista kaatumisistaan pelkillä mustelmilla tai ruhjeilla, mikä on varmasti jo yhdistelmä taitoa ja tuuria.
Riittääkö tämä sitten ”maailman kovimman kuljettajan” titteliin? Loris Bazilla on tähän kisaan vielä yksi lyömätön ”ennätys” lisää takataskussaan. Alpinestarsin airbag-ajopukujen järjestelmä nimittäin rekisteröi kaatumistilanteissa kuljettajiin kohdistuneet G-voimat. Koko historian kovinta lukemaa pitää hallussaan Loris Baz, joka kaudella 2016 MotoGP-luokan Avintia Racingin Ducatilla ajaessaan kaatui Sepangin testeissä ja airbag-järjestelmä rekisteröi ranskalaiseen kohdistuneen 29,9 G:n voimat. Pahimman onnettomuuden tittelistä Bazin kanssa kilpailee Jorge Martin, joka Pramac Ducatilla kaatui Portimaossa kaudella 2021 VIP-tornin jälkeisessä oikealle taittuvassa mutkassa, ja Alpinestarsin järjestelmä rekisteröi hänelle viiden sekunnin aikana seitsemän yli 20 G:n iskua kovimman iskun ollessa yli 26 G:tä. Martin palasi vain kuusi viikkoa myöhemmin pyörän selkään ja osallistui jälleen MotoGP-osakilpailuun.
World Superbike -sarjassa nähtiin kaudella 2022 kaikkiaan 480 kaatumista, joista 217 Superbike-luokassa, 120 Supersporteissa ja 143 SSP300-luokassa. Kun kaksi ensin mainittua ajoivat 12 kisaviikonloppua, niin SSP300-luokka kilpaili vain kahdeksana viikonloppuna.
Superbike-luokassa Loris Baz (Bonovo Action BMW) siis kaatui 11 kertaa, ja seuraaviksi ahkerimpia olivat yhdeksällä kerrallaan Kohta Nozane (GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team) ja seitsemällä kaatumisellaan Iker Lecuona (Team HRC) ja Michael van der Mark (BMW Motorrad WorldSBK Team). Kärkitriosta Alvaro Bautista kaatui viidesti, kun taas Jonathan Rea ja Toprak Razgatlioglu kaatuivat kumpikin vain kolme kertaa. Koko kauden ajaneista kuljettajista vähiten kaatui Axel Bassani (Motocorsa Racing), jolle kirjattiin koko kauden aikana vain yksi kaatuminen.
Supersport-luokan kaatumistilaston ykkössijalle nousi Kawasaki Puccetti Racingin Yari Montella, joka ehti kaatua 17 kertaa. EAB Racing Teamin Glenn van Straalen jäi vain yhden kaatumisen päähän Montellasta. SSP300-luokassa eniten kaatumisia oli MTM Kawasakin Ruben Bijmanilla, joka ehti kaatua kauden aikana 10 kertaa.
Ratakohtaisesti tarkasteltuna eniten kaatumisia sattui Emilia-Romagnan kisassa Misano World Circuit Marco Simoncelli -radalla, jossa kaikki kolme luokkaa huomioiden kirjattiin 61 kaatumista. Toiseksi tuli Estoril lukemalla 58 ja kolmanneksi Assen 56:lla. Kaatumisherkin yksittäin mutka oli Magny-Coursin viitosmutkan hiusneula, jossa kaaduttiin yhteensä 15 kertaa. 14 kaatumista kirjattiin MM-sarjan kolmelle eri mutkalle; Estorilin ykkösmutkalle, Misanon nelosmutkalle ja Autodrom Mostin ykkösmutkalle.
Lue myös MotoGP-sarjan kauden 2022 kaatumisista: