Lorenzon nopein kierros kulki ajassa 2.01,657, jolla hän kukisti Hondan tehdastiimin Dani Pedrosan 0,346 sekunnilla.
– Olen erittäin tyytyväinen tähän päivään. Yamaha on tehnyt talvella vahvaa työtä M1-pyörän kanssa. Näen pyörässä paljon potentiaalia ja myös sen, että pystyn sopeuttamaan ajotyylini helposti siihen. Parannettavaa on toki vielä monella osa-alueella, mutta odotan jo nyt innokkaasti töiden jatkumista. Olen iloinen myös siitä, että viime syksynä loukkaamani sormi ei vaikuta mitenkään ajamiseen, totesi Lorenzo.
Pedrosan tallikaveri ja hallitseva maailmanmestari Casey Stoner joutui jättämään ainakin avauspäivän väliin lämmittelyssä ilmenneiden selkävaivojen vuoksi. Stonerille merkittiin tuloslistoilla neljä kierrosta, mutta ne olivat todellisuudessa testikuljettaja Kousuke Akiyoshin käsialaa.
– Venyttelin aamulla hyvin parikymmentä minuuttia valmistautuessani lähtöön radalle, kun selkä meni yht’äkkiä jumiin. Minun piti pyytää muilta apua pystyäkseni liikkumaan, sillä selkä oli todella kipeä. Fysioterapiasta huolimatta emme saaneet ikävä kyllä selkää sellaiseen kuntoon, että olisin kyennyt ajamaan iltapäivällä, kertoi Stoner.
Pedrosan jälkeen kolmanneksi ajoi Yamahan satelliittitiimin Cal Crtuchlow niukasti 13 tuhannesosaa ennen Lorenzon tallikaveria Ben Spiesiä. Crutchlowin ero kärkeen oli 0,564 sekuntia.
Rossi pelkkää hymyä
Valentino Rossi oli uudella Ducatillaan viides reilun seitsemän kymmenyksen erolla Lorenzoon. Tallikaveri Nicky Hayden taipui puolestaan miltei 0,8 sekuntia Rossille.
– Olemme jo nyt tavallaan puolimatkassa verrattuna viime vuoteen. Ero on enää 0,7 sekuntia Lorenzoon, joka ajoi erittäin hyvän kierroksen. Olen niin iloinen erityisesti siksi, että olemme pystyneet korjaamaan monta sellaista ongelmaa, joihin emme löytäneet lääkettä viime kaudella. Jarrutukset, mutkista ulostulo, ketteryys – pyörä on kaiken kaikkiaan paljon parempi. Ducati on tehnyt mahtavaa työtä lyhyessä ajassa, suitsutti Rossi.
CRT-kuljettajien odotettu ykkönen oli Forward Racingin Suter-BMW -pyörällä kilpaileva kokenut Colin Edwards. Lähes 6,6 sekunnin ero kärkeen kuitenkin kertoo karua kieltään siitä, missä CRT-kalusto menee tällä hetkellä prototyyppipyöriin verrattuna.
Sepangin testit jatkuvat keskiviikkona ja torstaina.
Sepang, Malesia.
MotoGP-luokan 1/3 testipäivä:
1. Jorge Lorenzo, Yamaha Factory Racing 2.01,657
2. Dani Pedrosa, Repsol Honda Team + 0,346
3. Cal Crutchlow, Monster Yamaha Tech 3 + 0,564
4. Ben Spies, Yamaha Factory Racing + 0,577
5. Valentino Rossi, Ducati Team + 0,735
6. Andrea Dovizioso, Monster Yamaha Tech 3 + 1,094
7. Hector Barbera, Pramac Racing Team + 1,116
8. Katsuyuki Nakasuga, Yamaha Factory + 1,172
9. Alvaro Bautista, San Carlo Honda Gresini + 1,212
10. Nicky Hayden, Ducati Team + 1,494
11. Stefan Bradl, LCR Honda + 2,011
12. Karel Abraham, Cardion AB Motoracing + 2,124
13. Franco Bataini, Ducati Team + 3,329
14. Casey Stoner, Repsol Honda Team + 5,506
15. Colin Edwards, NGM Mobile Forward Racing + 6,583
16. Jordi Torres, Avintia Racing + 9,014
17. Ivan Silva, Avintia Racing + 9,610