Lex Bautista? – Superbiken kärkikuljettajat haluavat rajoittaa Bautistan ylivoimaa

Alvaro Bautista

Ducatin tehdaskuljettaja Alvaro Bautista näyttää ajavan leikitellen tämän vuoden maailmanmestariksi Superbike-luokassa. Hallitsevan maailmanmestarin Toprak Razgatlioglun ja kuusinkertaisen mestarin Jonathan Rean mielestä epäreilun edun ansiosta.

Kun Superbiken MM-sarjasta on ajamatta kaksi osakilpailua, on kärkikolmikko karannut MM-pisteissä selvästi muista. Neljäntenä oleva Ducatin Michael Ruben Rinaldi on 260 pisteellään jo 149 pistettä jäljessä kolmantena olevaa Jonathan Reaa. Kuusinkertaisen maailmanmestarin Jonathan Rean ja hallitsevan maailmanmestarin, Yamahan Toprak Razgatlioglun taistelu on sekin äärimmäisen tiukkaa, sillä pisteet ovat Toprakin hyväksi 425-409.

Toprak Razgatlioglu

Yksi on kuitenkin ylitse muiden. Aruba.it Racing Ducatin ykköstykki Alvaro Bautista on saalistanut tähän mennessä 507 MM-pistettä, ja hänen kaulansa Razgatliogluun on 82 pistettä ja Reaan 98 pistettä. Sitä on hallitsevan maailmanmestarin Razgatlioglun ja lajilegenda Rean vaikea hyväksyä. 

MM-pistetilanne:

  1. Alvaro Bautista, Ducati, 507
  2. Toprak Razgatlioglu, Yamaha, 425
  3. Jonathan Rea, Kawasaki, 407
  4. Michael Ruben Rinaldi, Ducati 260

Säännöt määräävät Superbike-pyörän minimipainoksi 168 kiloa, ja se lukema tulee ilman toleranssia täyttää missä vaiheessa kisaviikonloppua tahansa punnittuna. Pyörän ja kuljettajan yhteispainolle ei ole vaadittua alarajaa Superbike-luokassa. Pienemmissä luokissa yhteispainot on määritelty säännöissä. Tässä piilee Razgatlioglun ja Rean mielestä porsaanreikä, sillä muita selvästi kevyempi Bautista hyötyy kilpakumppaneiden mielestä alhaisesta painostaan. 

Jonathan Rea

Kun kuljettajat punnittiin ennen kauden alkua ajovarusteissaan (jotka tuovat helposti 10 prosenttia lisäpainoa), pysähtyi viisari Rean kohdalla 84 kiloon, Razgatliogulle vaaka näytti 78 kiloa mutta Bautistalle vain 66 kiloa. Siis ajovarusteiden kanssa. Tästä voidaan päätellä, että Alvaro Bautistan paino on noin 60 kiloa, jopa sen alle. Tämän sanotaan hyödyttävän Bautistaa kilpailujen loppuvaiheessa, sillä kevyempi pyörä-kuljettaja -yhdistelmä kuluttaa rengasta vähemmän, jolloin Bautista pystyy iskemään siinä vaiheessa kun muut kamppailevat maaliin selviytyäkseen kuluneen renkaan kanssa. 

Koska Superbiken MM-sarjassa on mukana useita pyörämerkkejä, on sääntöjen tasapuolisuudella suuri merkitys. Tasoittavana tekijänä on pidetty merkkkohtaisesti määrättyä moottorin maksimikierroslukua. Tähän kauteen lähdettäessä sääntökirjaan oli kaiverrettu seuraavat maksimikierrosluvut eri moottoripyörämerkkien moottoreille:

Ducati: 16 100

Yamaha: 14 700

Kawasaki: 14 600

BMW: 14 950

Honda: 15 050

Luettelosta nähdään, että Kawasakin maksimikierrosluku on koko joukon alhaisin. Onko sillä haluttu suitsia Jonathan Rean vuosia jatkunutta ylivoimaa? Vastaus ei ole näin yksiselitteinen, vaan maksimikierrosluku perustuu vakiomoottorin maksimitehon kierroslukuun. Vakiolle Kawasaki ZX-10RR:lle ilmoitetaan maksimitehon kierrosluvuksi 14 000 kierrosta, Yamaha R1M:lle 13 500 kierrosta ja Ducati Panigale V4R:lle 15 250. Sääntökirjassa lukee, että kilpailussa sallittu maksimikierrosluku on alempi seuraavista:

  • huipputeho + 700 rpm
  • Huipputehon jälkeinen kierrosluku, jolla moottorin teho 90 % maksimista, +3 %.

Ducatin moottori on V4, kun taas Kawasaki ja Yamaha käyttävät rivinelosta. Sillä ei ole kierrosluvun kannalta merkitystä, mutta sillä sen sijaan on, että moottorien iskunpituudet ovat hyvin erilaisia. Kawasakin moottori on pitkäiskuinen (55 mm), kun taas Ducati edustaa toista ääripäätä 48,4 millin iskunpituudellaan. Se on siis suunniteltukin toimimaan korkeammilla kierrosluvuilla. Ja saman männännopeuden saavuttaakseen Ducati tarvitseekin selvästi enemmän kierroksia. 

BMW-kuljettaja Scott Redding on sanonut Bautistan hyötyvän keveydestään ja Ducatin suorituskyvystä yhdellä suoralla jo 0,2 sekunnin verran, mikä tekee ohittamisesta leikittelevän helppoa. Kun katsotaan esimerkiksi Portimaon kilpailun dataa, niin huippunopeudessa Bautistan Ducati ei kuitenkaan ole muita edellä. Portimaon (Bautistan voittoon päättyneessä) kakkoskilpailussa mitattiin kärkimiehille seuraavat huippunopeudet: Razgatlioglu 317,7 km/h, Rea 315,0 ja Bautista 315,0. Ja tämä käsitys eri merkkien tasaisuudesta korostuu, kun katsotaan jokaisen merkin ”kakkosmiehen” tuloksia: Ducatin Michael Ruben Rinaldi 309,6, Kawasakin Alex Lowes 311,3 ja Yamahan Andrea Locatellli 310,4. Jos Bautista siis saa etua suorilla, niin se tulee ennemminkin ennen suoraa olevan mutkan suuremmasta ulostulonopeudesta, joka siis kilpailjoiden mielestä johtuu Bautistan alhaisemmasta painosta. Viime aikojen keskustelussa kukaan ei olekaan vaatinut Ducatin maksimikierrosluvun alentamista, eli Ducatin moottoritehoa ei pidetä Bautistan ylivoiman syynä. Scott Redding väläytti jopa minimipainon määräämistä kuljettajille, kun taas muut ovat puhuneet minimipainon määräämisestä pyörän ja kuljettajan yhdistelmälle.

Bautistallakin on luonnollisesti asiaan oma painava sanansa. Hänen mukaansa isommilla kuljettajilla on luontaisesti enemmän voimaa ja raajoissa pidemmät vipuvarret pyörän ajamiseen, kun hän taas pienempänä ja heikompana on fyysisiltä ominaisuuksiltaan selvästi altavastaajana. Lopuksi Bautista vetää vielä Pedrosa-kortin taskustaan.

-Jos keveys on yksi ja ainoa asia nopeuteen, niin miksei 51-kiloinen Dani Pedrosa voittanut ainoatakaan kuninkuusluokan maailmanmestaruutta ajamansa 13 kauden aikana?

Superbiken MM-sarjan jäljellä olevat osakilpailut:

Indonesia 11.-13. marraskuuta

Australia 18.-20. marraskuuta

Uusin numero