Lasse Kurvisen ”välivuosi” toi Saksan sarjan mestaruuden ja paljon uusia kokemuksia. Nyt edessä on olkapääleikkaus ennen ensi kauteen valmistautumista.
Lasse Kurvinen ajoi kaksi unelmakautta Flat trackin MM-sarjassa ja MM-uran päättymisen jälkeen viimeisten unelmien tavoittelu sai kolauksen jo SM-jääradan ensimmäisessä lähdössä helmikuussa. Erässä toiseksi nopeinta kierrosvauhtia pitänyt Kurvinen loukkasi olkapään kolarin johdosta ja loput kolme erää ajettiin periaatteessa yhdellä kädellä kipupiikkien voimalla. SM-sarjan neljäs sija ja olkapään kuntoutus oli talven saldo. Lääkärien tutkimukset olkapäästä muuttuivat neljän kuukauden jälkeen ja nyt edessä onkin olkapää operaatio. Periaatteessa puoli vuotta on mennyt hukkaan ja sen vuoksi on aika laittaa kuski kisakuntoon ja päästä treenaamaan kohti kauden 2023 Amerikan flat track -kisoja.
Kesäkaudella päätettiin ajaa Saksan mestaruussarjan kilpailut, koska Krowdrace promoottorit halusivat Lassen keulakuvaksi ja sarjasta pyritään rakentamaan Euroopan paras flat track -sarja, jossa kaikentasoiset kuskit pääsevät kilpailemaan ja yleisölle on paljon nähtävää. Saksan mestaruuskisoissa Lasse voitti kaikki kolmen kisan finaalierää ja ainoastaan yhdessä karsintaerässä sijoitus oli toinen. Lähes maksimipistein varmistettu mestaruus oli selkeä eikä Tsekin, Hollannin tai Saksan MM-sarjan kuskit pystyneet antamaan vastusta hallitsevalle maailmanmestarille. Oikeastaan erot kilpailuissa MM-kuskeihin oli todella suuria eikä viimeisessä kisassakaan tarvinnut ajaa 100% vauhdilla vaan perusvauhti riitti hyvin. Toki vauhti ei olisi ollut ilman riittävää harjoittelua MM-sarjaan, jossa kuskin tulee olla hyvin treenattu ja valmiina kovaan kisaan.
Saksan kisojen välissä Lasse piti valmennusta saksalaisille flat track -harrastajille ja kilpailijoille. Hyvästä palautteesta johtuen on pyydetty valmennusta myös ensi kesälle ja Saksan viimeisen kisan aikana valmennusta kysyttiin usealta taholta edelleen ja saa nähdä mitä tulevat vuodet tuovat vielä mennessään eteen. Myös Pohjoismaissa käynnistyy Scandinavian Cup -sarja, jolle haetaan ensi vuodelle virallista arvoa Ruotsin moottoriliitosta, joten flat track kasvaa hyvää vauhtia kaikkialla muualla kuin Suomessa. Ainakin Saksan sarja on pro-luokassa järkevää ajaa jo taloudellisestikin hyvien palkintorahojen ja tavarapalkintojen ansiosta. Voisi sanoa että järkevämpää kuin MM-sarjan, jos maailmanmestaruus ei ole tavoitteena.
Ensi kauden Amerikan kisoja suunnitellessa Lasse pääsi testaamaan kahdesti viimekauden kärkikuskin Chad Cosen Harley Davidson XG750R Production Twin -luokan pyörää. Harleyn tehokas moottori ja yllättävän hyvä ajettavuus oli mieluisa kokemus. Amerikan kisoissa Lassen luokka on ainakin ensimmäisissä kisoissa juuri Production Twin, jossa maksimi moottorin koko on 900-kuutiota. Super twin luokassa ajetaankin jo 1200-kuutioisilla. Ennen ensi kautta käydään kuitenkin juhlimassa ja vastaanottamassa palkinnot Berliinissä ja onhan tiedossa myös Suomen moottoriliiton 100v juhlat Lahden Sibeliustalolla. Ja saa nähdä onko kutsu voimassa Presidentin linnaan itsenäisyyspäivänä vai koituuko korona-aika ainoan 2020-2021 moottoripyö-
räilyn maailmanmestarin turmioksi tässä kokemuksessa…
Seuraavaksi uutisia kauteen 2023 valmistautumisesta
Lasse Kurvinen