Teknisesti lähes identtiset ja hintakin käytännössä sama. Kumman valitsisit?
Suzuki esitteli juuri uuden GSX-S1000GT -matkasportin. Uutuus on jo vuosimallia 2022 ja se korvaa mallistossa aiemmin olleen GSX-S1000F:n. Suzuki halusi painottaa matkaominaisuuksia nimeämällä uutuuden GT:ksi eli Grand Turismoksi. Kawasaki uudisti oman matkasporttinsa viime kaudeksi, ja senkin nimi koki samalla muutoksen: Z1000SX muuttui muotoon Ninja 1000SX, jolla Kawasaki taas halusi alleviivata mallin urheilullisuutta. Sekä Suzukin että Kawasakin hinnat ovat käytännössä kaksikymppiä, Suzuki julkaisi tarkaksi hinnaksi 20 290 ja Kawasakin tämän vuoden hinta oli 19 995 euroa. Kawan maahantuojan sivuilla on teknisiin tietoihin jo vaihdettu vuosimalli 2022, mutta hintaa ei siellä vielä ole. Sumekolla varmasti mietitään, että nostopainetta olisi mutta voiko hinta olla yli Suzukin hinnan.
Entäpä vertailu tekniikan suhteen? Molemmissa on nelisylinterinen, nestejäähdytetty rivimoottori. Suzukin iskutilavuus on 999 kuutiota ja Kawasakilla 1043 kuutiota. Erikoiseen iskutilavuuteen on päädytty kasvattamalla tonnisen koneen porausta ja iskua, molempia yhdellä millillä. Siitä huolimatta Suzuki on pitkäiskuisempi: 59 vs 56 milliä. Puristusuhteissakin ero on lähinnä marginaalinen, Suzukissa 12,2 ja Kawassa 11,8.
Suzuki ilmoittaa tehoksi 152 hevosvoimaa, josta Kawasaki jää kymmenen hevosvoimaa jälkeen. Isomman iskutilavuuden ansiosta Kawa taas voittaa väännössä lukemin 111 vs 106. Suzukin huipputehon kierrosluku on 1000 kierrosta korkeampi, ja maksimivääntönsä Suzuki saavuttaa 1250 kierrosta Kawaa ylempänä. Molemmissa on luistokytkin ja kuusi vaihdetta. Molempien USD-teleskoopeissa on sekä esijännityksen että puristus- ja paluuvaimennusten säädöt, ja molemmissa on takana monojousitus esijännityksen ja paluuvaimennuksen säädöillä. Jarrutkin ovat ainakin teoriassa tasavertaiset.
Varustetasokin on yhteneväinen. Kummassakin on väri-TFT-mittaristo, Suzukissa 6,5-tuumainen ja Kawasakissa 4,3-tuumainen. Molemmissa on vakionopeussäädin, luistonesto, kuljettajan valittavat tehoasetukset ja kahteen suuntaan toimiva quickshifter vakiona. Jos hiuksia halkomalla haetaan eroja, niin Suzukissa on kolme ajomoodia, kun taas Kawasakissa on niiden lisäksi neljäs kuljettajan räätälöitävissä oleva Rider-moodi. Rengaskootkin ovat täsmälleen samoja, molemmissa on takana vanhahtava 50-profiilinen 190/50ZR17. Suzukin ensiasennusrenkaana on Dunlop Sportmax Roadsport 2, Kawassa Bridgestone Battlax Hypersport S22. Molempiin saa pyörän väriset sivulaukut, lisävarusteena. Jos ei pyöristä siis löydä muuta eroa, niin ainakin niistä jää erilainen renkaanjälki hiekkaan.
Mitoissakaan ei ole silmin havaittavia eroja. Suzukin akseliväliksi ilmoitetaan 1460 milliä, joka on 20 milliä pidempi kuin Kawan akseliväli. Istuinkorkeutta puolestaan Ninjassa on enemmän, 835 vs 810 milliä. Molempien tankit vetävät 19 litraa. Kawasakin paino tankattuna on 235 kiloa ja Suzukin 226 kiloa. Kawasakin kulutukseksi ilmoitetaan 5,8 litraa ja Suzukin 5,3 litraa, joten teoriassa Suzukin tankillinen riittää 30 kilometriä pidemmälle.
Kumpi olisi sinun valintasi?
Aikaisempi artikkeli Suzuki GSX-S1000GT:stä:
Koeajoartikkeli Kawasaki Ninja 1000SX:stä: