Vierailimme Arain testilaboratoriossa tutustumassa moottoripyöräkypärien ECE- ja Snell-testaukseen. Tärkein opetus matkalta oli se, että pelkkä viranomaishyväksyntä ei takaa kypärän turvallisuutta.
Arain laboratoriossa kypärä nousee ECE-testilaitteessa yli kolmen metrin korkeuteen, josta se pudotetaan alas ja törmää teräväkulmaiseen vastakappaleeseen. Näyttää hurjalta ja myös kuulostaa, mutta suurin uutinen tulee vasta törmäystestin jälkeen laboratoriossa työskentelevän testaajan suusta.
Kypärän nopeus ehtii laitteessa nousta 7,75 metriin sekunnissa eli lukemaan 28 km/h. Se on siis nopeus, josta kypärän pitää törmäystestissä selvitä. Merkkikypärät yleensä selvittävät testin suhteellisen helposti. Mutta markkinoilla on myös kypäriä, jotka ovat selvittäneet tämän testin rimaa hipoen. Osa puolestaan ei ole päässyt markkinoille, koska ei ole tätä testiä selvittänyt.
Hengenvaarallisuus ei tule siitä, että kypärä halkeaisi tai muuten välttämättä vaurioituisi testissä. Tärkein tekijä on kypärän kyky vaimentaa ulkopuolelta tulevaa iskua niin, että aivoihin aiheutuva G-voima ei olisi liian kova. Jos osa kypäristä selvittää 28 km/h nopeudella tehdyn testin rimaa hipoen, niin mitä tapahtuu kun todellisessa kolaritilanteessa vauhtia on enemmän. Kun vauhti kasvaa nelinkertaiseksi testinopeuteen verrattuna, kasvaa iskuenergia 13-kertaiseksi.
Tässä esimakua Arai-vierailusta, lisää ja kattavampi raportti myöhemmin MP Maailman painetussa lehdessä.