MotoGP-kisojen televisiosignaali lähetetään noin 200 maahan ja katsojamäärä on noin 430 miljoonaa.
– Esimerkiksi Valencian GP:n suora taloudellinen vaikutus alueelle on 38 miljoonaa euroa, kertoo Nevala esimerkinomaisesti megaluokan kansainvälisen urheilutapahtuman taloudellisesta merkityksestä.
Valencian kisan yhteydessä katsojat asuvat hotelleissa 100-150 kilometrin säteellä radasta, ja samaa voidaan odottaa Suomen kisan kohdalla. Kouvolan ja Lahden lisäksi siis Helsingin alueen hotellikapasiteetti näyttelee suurta osuutta majoituksessa.
Nevalan mukaan MotoGP-kisa on niin suuren mittaluokan tapahtuma, että sellaisille riittäisi ottajia enemmän kuin kisoja pystytään kaudessa ajamaan.
– On paljon valtioita, jotka olisivat valmiita maksamaan saadakseen kisan, mutta Dorna ei halua antaa kisoja järjestettäväksi ilman hyviä perusteluita. Meidän vahvuuksia ovat traditiot moottoriurheilussa sekä näytöt suurten yleisötapahtumien – kuten Nesteralli – järjestämisestä.
Traditioilla Nevala viittaa esimerkiksi siihen, että Suomesta tulee toistuvasti menestyviä moottoriurheilijoita eri lajeihin, niin kaksi- kuin nelipyöräisten puolella. Viime vuonna maailmanmestaruuteen ylsivät endurokuljettajat Eero Remes ja Sanna Kärkkäinen.
– Jos MotoGP-katsomossa joku ei tiedä kuka on Jarno Saarinen, niin kyseinen henkilö on takuulla ensimmäistä kertaa kisakatsomossa.
Nesterallin onnistuneet järjestelyt puolestaan ovat vakuuttaneet Dornan siitä, että suomalaisiin voi luottaa tapahtumajärjestäjinä.
KymiRing laajentaa MotoGP-kisakarttaa selvästi, sillä kyseessä on Pohjois-Euroopan ainoa GP-rata ja mikä tärkeää, se sijaitsee samalla lähellä Venäjän tärkeää ja suurta markkinaa.