Kazakstanin suurimman kaupungin Almatyn liepeille rakennetaan parhaillaan mittavaa Sokol-ratakokonaisuutta, joka on arvostetun saksalaisarkkitehdin Hermann Tilken taattua käsialaa.
Sokolin radalla tulee olemaan mittaa 4495 metriä ja leveyttäkin siltä löytyy kunnioitettavat 15 metriä.
MotoGP-sarja kattaa meneillään olevalla kaudella 18 MM-osakilpailua. Sarjaan tulee todennäköisesti jo ensi kaudella mukaan kaksi kisaa enemmän. Joka tapauksessa tämä lisäys toteutuu viimeistään vuonna 2018, jolloin siis Kymi Ring on enemmän kuin vahvasti tapetilla.
Indonesia nostetaan sekin takuuvarmasti mukaan sarjaan, sillä MotoGP-luokan mahtimerkit Yamaha ja Honda puhuvat isoon ääneen sen puolesta. Markkinat ovat valtaisat Indonesian suunnalla.
Indonesian GP:n näyttämönä tulee toimimaan joko modifioitu Sentulin rata, tai sitten sinne rakennetaan kovalla kiireellä vielä täysin uusi estradi. Indonesiassa ollaan hehkutettu jopa kahdesta GP:stä, mutta se lienee sittenkin pelkkää toiveajattelua.
Kazakstan ja Sokol tekevät kaikkensa saadakseen kisaisännyyden. Hankkeen eräänlaiseksi mannekiiniksi on pestattu MotoGP-luokan nykyinen maailmanmestari Jorge Lorenzo, joka vieraili Sokolissa pari päivää sitten. Sama mies markkinoi Kazakstanin hanketta myös jo viime vuonna.
– Odotan innolla päästä ajamaan tällä radalla, Lorenzo pudottelee pakolliset ainakin pr-mielessä.
Sokolin radan tarkempaa rakennusaikataulua ei ole vielä kerrottu julkisuuteen. Nähtävästi tähtäin on Kymi Ringin tavoin kaudessa 2018.
Varikkopuheissa on väläytelty myös sitä mahdollisuutta, että Dorna testauttaa Sokolin ensin Superbike-luokan MM-osakilpailun muodossa. Dorna hallinnoi MotoGP-sarjan lisäksi myös Superbiken MM:ää.
Dorna on toiminut vastaavasti jo Thaimaan Chang-radan osalta. Myös Thaimaan tiedetään olevan erittäin halukas MotoGP-isännäksi.
Ruuhkaa riittää, mutta Kymi Ringillä on moniin muihin nähden ehdoton valttikortti hihassaan Dornan kanssa jo hyvissä ajoin solmitun viiden vuoden mittaisen esisopimuksen muodossa.