Kemoran radalla Vetelissä ajettu kauden neljäs ratamoottoripyöräilyn SM-sarjan osakilpailu toi ratkaisun Nordic Superbike-luokan kilpailuun. Ainakin ennakkosuosikki Vesa Kallion suhteen. Lauantaisessa startissa nuoren haastajansa, Mika Koivuniemen kanssa kolaroinut valkeakoskelainen kolautti ennestään kipeän olkapäänsä ja mikä harmittavinta kisasta tuli Kalliolle jo kauden kolmas nolla. Joten teoreettiset mahdollisuudetkin mestaruuteen menivät siinä. Paluusuoran jarrussa sattunut haveri kirvoitti kaksi nasevaa mielipidettä tapahtumien kulusta ja kumpikin osapuoli löysi syyn kaverista. Totuus on kuitenkin se, että tiukka kärkikamppailu päättyi molempien osalta keskeytykseen. Onneksi vauriot olivat pääosin henkisiä ja aineellisia.
Rengasvalintaa vaikeuttanut hellekeli koitui useammankin pilotin kohtaloksi. Tässä Superbike B-luokan startissa kupeelleen lipsauttanut Dennis Nylund miettii kohtalon kovuutta. ”Raatotaksi” oli viikonloppuna täystyöllistetty ja ambulanssikin valitettavan kiireinen. Varsinkin Mossan veljekset kokivat kovia, kun isoveli Matteo pääsi ambulanssin kyytiin lauantaina ja pikkuveli Simone sunnuntaina. Kumpikin onnistuttiin kuitenkin paikkailemaan jonkinlaiseen kuntoon, eikä isompia murtumia syntynyt hurjista lipoista huolimatta. — Yamahasta ei kuitenkaan jäänyt ehjäksi kuin ketjut, kertoo vanhempi Mossa.
Kallion ja Koivuniemen keskeytys Superbiken lauantaisessa kilpailussa tiukensi pistetilanteen äärimmäisen jännittäväksi. Ainoastaan BMW:n Dealer tiimin ”varakuski” Sami Penna näyttäisi jyräävän vastustamattomasti kohti mestaruutta. Voikin olla, että kuvassa Kemoran karusellissä kyynärpäätuntumalla etenevä Penna saa jatkaa sijaisuutta kauden loppuun asti.
BMW:n menestys muutti Kari Vehniäisenkin suunnitelmia. Konneveteläinen arveli keväällä ajavansa Superbiken-sarjaa Supermoto-kisojen varjossa, mutta mieli muuttui. Nyt konkari panostaa taas täysillä asfaltille ja tulosta syntyy. Vuoden mittaisen Ducati-seikkailun jälkeen Vehniäinen on löytänyt vauhdin uudestaan. Kemorassa syntyi uusi rataennätys ja viikonloppu huipentui miehen osalta podiumin korkeimmalle korokkeelle. Tässä Vehniäinen vetää joukkoa takanaan vuoden 2007-Suzukia kyytivä Mika Koivuniemi.
Tatu Lauslehto on päässyt IDM-sarjassa hyvään vauhtiin ja kolkutteli viimeisimmässä, Itävallan Salzburgringillä käydyssä kisassa kärkikolmikkoa. Kemorassa tuusulalainen oli lyömätön. Kaksi puhdasta, ylivoimaista voittoa nosti Lauslehdon kerralla sarjaneloseksi. Mestaruuteen matkalla oleva Aleksi Kyllästinen (73) oli jo sunnuntain kisan avauskierroksella selkeä kakkonen.
Niki, Johnin poika, Tuuli on ollut kauden vakuuttavin piikkikuski. Jokaisessa SM-osassa palkintopallille kivunnut nuorukainen koppasi Kemorassa kauden ja uransa avausvoiton. Antti Sotiala oli kisasta poissa työkiireiden vuoksi ja kolme osakisaa voittanut Eeki Kuparisen suisti jalkamieheksi tekniikkamurheet, joten Virtasalmen radan nuori isäntä kipusi voittonsa myötä sarjajohtoon.
Varikkojen ilme puhutti väkeä vetelissä. Varikon yleisilme on kaikesta parannuksista huolimatta vielä osin suttuinen. Pieni vaivannäkö olisi monelle osallistujalle tärkeää. Ei ole lajin, eikä varsinkaan kilpailijoiden tukijoiden edun mukaista, että tiimien varikkopilttuut pursuavat tavaraa ja tyhjiä pulloja. Ei ole edes vaikeaa piilottaa epäolennainen varikkoteltan seinän taa.
Tältä tulisi varikolla näyttää. Siisteys ei välttämättä aiheuta lisäkustannuksia, mutta jo pienellä satsauksella saadaan ihmeitä aikaiseksi. Anssi Saarijärvi joukkoineen on asian komeasti sisäistänyt. Tätä tiimiä kehtaa esitellä ja VIP-vieraita paikalle rahdata. 777 RR Motorsport-tiimille voi ennustaa menestystä. Ratanauhojen ulkopuolinen alue on aina vaan tärkeämpi alue kilpailuissa.