Kurvisella haasteellinen ja onnistunut comeback

Flat trackin MM-sarja käynnistyi viime viikonloppuna Italiassa tt-kilpailulla. Lasse Kurvinen teki näyttävän paluun MM-sarjaan voittamalla avausosakilpailun.

Kilpailusuunnitelmaan saatiin MM-sarja mukaan vihdoin ja viimein heinäkuun alussa, torstaina 4. heinäkuuta samalla, kun Ruotsin valmennuspäivä oli saatu pidettyä. Oli täysin selvää, että kiirettä pitää, jos laivan kyydissä lähtee kaksi MM-sarjan tasoista pyörää kahteen ensimmäiseen osakilpailuun alle kahden viikon varotusajalla. Sarjan alla oli tehty sopimusjatko italialaisen rengastoimittajan kanssa sekä laadittu uusi sopimus sopimuksen italialaisen kytkinmerkin edustamisesta.

Olin harjoitellut säännöllisesti ja ajanut itseasiassa todella väkevän treenikauden huhtikuun Espanjan flat track -leiristä lähtien. Moottorit, iskunvaimennus ja koko kaluston läpikäynti vie aikaa, jota tällä kertaa oli niukasti. Asioiden kokonaisuutta pyöritän suurimmalta osin itse, mutta moottori- ja iskunvaimennuspuolella on onneksi ammattilaiset asialla. Kaikki muu onkin sitten itse hoidettava ja matkakaverit pyydetään mukaan entisellä sapluunalla.

Matka alkaa haasteellisesti ja sama tahti jatkuu kisan treeneissä

Kisan kynnyksellä uutisoitiin Suomessa kasvavaa koronatartuntojen määrää ja kauanhan siinä ei tarvinnut summailla, kun koronatestin perusteella perheenjäsen sairasti koronaa ja kuski olikin kovassa kuumeessa laivalla. Matkustussuunnitelma meni hieman uusiksi, jotta päivämatkat olisivat maltillisia ja saatiin maksimoitua lepoaika. Pelkona tietysti, että korona tarttuu huoltomieheen, joka ei olisi missään nimessä hyvä asia.

Italiaan saavuttaessa oltiin päästy pahimman yli, mutta yskä, kurkkukipu ja makuaistin puute vaivasi, lisäksi yleinen väsymys. Silti positiivisesti suhtautuen valmistauduttiin, nukuttiin hyvin ja varmistettiin että kisapäivällä on todella kuuman sään takia suolaa, energiapitoista välipalaa ja nestettä riittävästi.

Kisan treeneissä oli jo katastrofin aikeet, kisapyörä oli rakennettu ilman koeajoa uusiin puihin. Pyörä vaikuttikin alitehoiselle ja kaikki ei ollut toivotulla tasolla. Toiseen treeniin lähdettiin varapyörällä, joka toimi loistavasti, kunnes moottori kilahti ja sen jälkeen sen moottorin laulut oli toistaiseksi laulettu. Kun haluaisi luovuttaa, tulee yrittää vielä kovemmin ja tällä periaatteella yksi pyörä saatiin kasaan ja juuri ja juuri ehdittiin paraatiin mukaan.

Paraatin jälkeen olikin FIM:n vuoro pyytää apuja. Ukranalaisen tulokkaan pyörästä puuttui etujarru, kun kaveri ei ollut muistanut pakata sitä mukaan, vaan oli ajatuksissaan elänyt jo Saksan toisen osakilpailun ovaalia, jossa etujarru on kielletty. Tietysti toisen pyörän jarru levyineen annettiin Stanislav Ogorodnikin käyttöön ja vielä asennettuna kaikessa kiireessä ennen ensimmäisiä karsintaeriä. Juuri sitä ennen oltiin lainattu hollantilaiselle kuskille hartiasuojia, koska omat eivät olleet menneet katsastuksesta läpi. Joskus tosin suomalainen taisi olla juuri kyseisessä paikassa samassa tilanteessa…

Kilpailussa itseluottamus löytyi alkuhölmöilyn jälkeen

Neljän karsintaerän sessio aloitettiin kunnon joukkokolarilla ekan kaarteen puolivälissä. Pyörät olivat solmussa ja kuskit makasivat kuka missäkin. Uusintastartissa kovan yrityksen jälkeen rataan tutustumaan huolella ja läheltä, mutta onneksi kolmanteen starttiin kolmannesta rivistä rangaistuslinjalta lähdettäessä lähtö onnistui ja erässä neljäs sija.  Karsintaerissä ajoi seitsemän tai kahdeksan kuskia kerrallaan.

Toisesta erästä voitto, kolmannesta toinen sija ja viimeisestä neljännestä voitto, jossa voitettiin Amerikan mestari Sammy Halbert ainoana kuskina MM-porukasta.

2024 FIM Flat Track World Championship – Round 1 – Boves-Cuneo

Finaalissa oli vain täydellisen startin saaminen tavoitteena, keskittyminen siihen antoi holeshotit. Johdin kisaa maaliin saakka ilman mitään kamppailua, joten vauhti riitti hienosti. Kisassa toiseksi Englannin Tim Neeve, kolmas oli Amerikan Sammy Halbert. Neljäs viime kauden maailmanmestari Ervin Krajcovic ja viides niin ikään suomalaisen jälkeen mestaruuden voittanut Gerard Bailo. Voidaan sanoa, että kärjen taso on todella huikea ja haastajia riittää finaalipaikkojen ulkopuolellakin riittävästi. Valitettavasti Australian mestari ei ilmestynyt kisaan, vaikka oli jo rantautunut Eurooppaan.

Onnistunut comeback ja kisat jatkuu

Comeback onnistui täydellisesti, vauhti on hyvällä tasolla vaikka nyt siirrytäänkin ovaaleille. Jokatapauksessa Italian rata jäi ikuisesti sydämeen, kaksi mestaruutta siellä on voitettu ja nyt comebackissa osakilpailu. Kisa oli viimeinen kyseisellä radalla. Järjestäjäkin uskoi suomalaiseen, kun kyseli kansallislaulun linkin etukäteen ja Bisalta motorparkille annettiin muistoksi oma taulu omistuskirjoituksella varustettuna.

MM-sarja jatkuu Saksan osakilpailulla ensi lauantaina 27.7. Siellä kisaan yhdellä pyörällä. Toivottavasti se pysyy ehjänä ja saadaan lisää kovia eriä, kun kyseessä on The Last Dance -projekti ja uran viimeinen kilpailuohjelma. Parin viikon kisatauon aikana pyörät tulee rakentaa uudelleen ja päästään ajamaan 17.8. Pohjoismaiden mestaruussarjan viimeinen kisa Norjaan, jossa on tarkoitus järjestää myös ajovalmennusta. Sieltä matka jatkuu kolmanteen MM osakilpailuun 24.8. Englantiin. MM-sarjassa ajetaan yhteensä kuusi osakilpailua.

Kisaterveisin,

Lasse #365

Kuvat: Roberto Tomba, Baansport NL ja Lasse Kurvinen

Uusin numero