Flat Trackin World Cupin kolmas osakilpailu ajettiin lauantaina Italian Misanossa. Lasse Kurvinen valmistautui kilpailuun testaamalla erittäin kovapintaisella radalla erilaisia säätöjä sekä osia, jotta kilpailumatkoilta saadaan kaikki hyöty irti. Testipäivänä harjoiteltiin italialaisten, itävaltalaisten sekä Puolan kärkikuskien kanssa.
Misanon 210 metrin short track on teknisesti erittäin haastava rata, joka on aivan betonikova, ja päällä on irtoainesta ennen kuin erän aikana radan ajolinjat puhdistuvat. Tällä kaudella on kiinnitetty juuri tähän asiaan erityisesti huomiota, koska rata ei ole samanlaisessa kunnossa yhtään erää. Lauantaiaamuna vaihdettiin pyörään edelleen erilaisia säätöjä, jotka olivat ensimmäisissä vapaissa harjoituksissa haastavat.
– Alkuerissä ajoin sijat 4, 2 ja 3. Viimeinen erä vielä uusittiin, mutta samalla sijalla tultiin maaliin ja suora semifinaalipaikka oli eturivissä hoidettu. Semifinaalissa onnistuin kahden kuljettajan ohituksessa toisessa kaarteessa ja voitin semifinaalin. Finaaliin lähdin eturivistä ensimmäistä kertaa. Päivän kaikki startit sujuivat hyvin, jonka lisäksi ensimmäisen päädyn ajaminen oli selvä vahvuus. Finaalissa haastoin viisinkertaisen mestarin ja ajoin erän keskeytykseen saakka toisena. Uusinnassa toinen sija pysyi maaliin saakka ja ensimmäinen podium-sija tuli viidennessä kisassa, Kurvinen iloitsi.
Kurvinen sivusi Herman Kenkkilän tähän saakka parasta Flat Track -tulosta. Fransesco Cecchini voitti kuudennen mestaruuden ja Kurvinen nousi sarjan lopputuloksissa sijalle 8. Piste-ero hopea- ja pronssimitaleille jäi vain 18 pisteen päähän, koska sarja oli erittäin tasainen. Pisteille kaudella ajoi sarjassa 25 kuskia.
– Kaudesta jäi erittäin hyvä maku uusien ulkomaalaisten kilpakaverien sekä ystävien kautta, ja viimeiseen kilpailuun tehdyn työmäärän ansiosta. Ajaminen selkeästi kehittyi kaudella paljon. Mikään ei nähtävästi estä ensi kauden suunnitelmia, joita pienen huilin jälkeen lähdetään kasaamaan omien yhteistyökumppaneiden kautta.
Kurvinen jatkaa yhteistyötä Euroopan kärkikuskien kanssa, koska mikään ei viittaa siihen, että Suomessa lajilla olisi tulevaisuutta. Tshekissä, Italiassa, Espanjassa sekä Itävallassa laji on suosittu.
Kilpailumatkojen onnistumisesta Kurvinen haluaa kiittää Vikke Tompuria, Juha-Pekka Purtiloa, Pekka Töhöstä sekä pyörän kehitystyöstä Ari Nurmelaa erityisesti.
Flat Track -kisat olivat tapahtumia täynnä, ja kilpailuissa oli runsaasti katsojia sekä kilpailut huipentuivat näyttäviin ilotulituksiin.
Teksti: Lasse Kurvisen tiedotus