Moottoripyöräilijöiden turvallisuuskehitys jatkuu suotuisana
Flat trackin MM-sarja jatkui Saksan Meissenissä lauantaina. Toiseen osakilpailuun sarjajohdossa saapunut Lasse Kurvinen on toisen kilpailun jälkeen sarjakakkonen neljä pistettä perässä jenkki Sammy Halbertia.
Kurvinen valmistautui kisaan torstaina Olchinin speedwayradalla yhdessä brittikuskien kanssa. Treenit Tim Neaven ja Jack Bellin kanssa sujuivat ja pyörä huollettiin hyvillä mielin Meissenin kisaan. Vielä perjantaina ohjelmoitiin ecu-kartat, jotta kaikki olisi valmiina.
Lauantaina harjoitukset alkoivat karulla tavalla. Pyörä hyytyi aina välillä ja tyhjäkäynnillä se pysyi käynnissä 5 sekuntia. Vanha kalusto alkaa olla tarkan läpikäynnin edessä kuukauden tauon aikana.
Onneksi vika viimein löytyi, vaikka monta turhaa osaa vaihdettiin ja sähköliittimet läpikäytiin. Vika oli kallistusanturissa, joka vaihdettiin Italiassa hajonneesta pyörästä, sitten pyörän vika loppui.
Väärä ecu ja pakoputki sekä huonot harjoitukset toivat jännitystä ensimmäiseen karsintaerään, eikä se sujunutkaan mallikkaasti, neljäs. Seuraaviin karsintaeriin vaihdettiin ecu takaisin – vikahan ei ollut siitä. Toisesta karsintaerästä tuli voitto, kolmannesta toinen sija ja viimeisestä taas voitto. Neljäntenä eturiviin ja nyt kuskeja olikin kuusi rivissä eli finaaliin starttasi 12 kuskia.
Kurvinen sai hyvän startin ja aloitti toisena, kunnes jenkki keilasi toisessa päädyssä täysillä eturenkaaseen ja päädyin makaamaan tantereelle. Uusintastarttia ennen vaadittiin tiukkaa käsillä huitomista viivalta, kun Kurvista oltiin viemässä rangasistuslinjalle. Kisatilanne kuitenkin pääsi jatkumaan alkuperäisestä järjestyksestä. Uusintastartissa Lasse ei päässyt enää rytmiin ja startin jälkeen paikka asettui viidenneksi.
Sammy Halbert voitti ja tsekit Ervin Krajcovic toinen ja Ondrej Svedik kolmas. Italian Kevin Corradetti oli neljäs.
Sarjassa Halbert nousi johtoon 45 pisteellä, Kurvinen jatkaa toisena 41 pisteellä ja viime kauden mestari nousi kolmanneksi 40 pisteellä.
– Aivan liian tiukka valmistautuminen, korona ja sitten molemmissa kisoissa todella vaikea päivän aloitus harjoituksien teknisten ongelmien vuoksi. Mutta silti mä tein sen, sain ajettua kaikki erät ja kaatuiltiin, eikä sattunut kummassakaan kisassa kuskiin. Paluun jälkeen heti voitto ja kahden kisan jälkeen MM-kakkosena, ei tässä saa valittaa vaan nyt huolellinen valmistautuminen Englannin kisaan elokuussa. Ja onhan tämä siistiä olla yksi maailman kovimmista flattrack kuskeista vielä viimeisenä kisavuotena, toteaa Lasse.