Loppuunmyyty katsomo villinä Kullaksen voittaessa Tampere Supercrossin
Lasse Kurvisen unelma lopettaa kilpaura USA:n flat track -radoilla kilpailukykyisellä kalustolla oli jo lähes toteutumassa. Valitettavasti täydelliseltä näyttänyt kuvio kaatui viime metreillä.
Lasse Kurvisen unelma on ollut päättää kilpaura Yhdysvaltain flat track -radoilla. Unelma syntyi ensimmäisen maailmanmestaruuden jälkeen loppuvuodesta 2020.
– Sen jälkeen onkin ollut tapahtumia, Kurvinen toteaa.
– Onneksi matkan varrelle mahtuu toinen maailmanmestaruus, yksi jääradan SM-hopea ja tietysti valitettava loukkaantuminen, josta toipuminen taas kuntoon on vaatinut ponnisteluja.
Todellinen huippudiili American Flat Track Supertwin -luokkaan alkoi hahmottua KTM:n tehtaalla Itävallassa käytyjen neuvottelujen jälkeen ja Amerikassa sopimusehtoja väännettiin kasaan talven aikana Wally Brown Racingin kanssa.
– Aki Ajo oli suurena apuna neuvonantajan roolissa, ja sain unelmien sopimuksen allekirjoituksia vaille, Kurvinen kertoo.
Sopimus koski KTM tehtaan kehitysohjelmassa vuosina 2018-2019 rakennettuja 790-kuutioisia Super Twin -pyöriä, joita on valmistettu neljä kappaletta. Yksi prototyyppi on KTM omassa säilössä – sitä Lasse pääsi ihailemaan marraskuussa 2023 – ja kaksi on Wally Brown Racingin kehitystiimissä USA:ssa. Niillä on ajettu kahden vuoden aikana muutamia kisojakin menestyksekkäästi.
– Aivan huippukalusto, huipputiimi ja sopimuksessa luvattiin kaksi kisainsinööriä ja kaksi kisapyörää käyttöön sovittua korvausta vastaan, joka oli todella sopiva suomalaisperäiseen rahoitukseen. Testiviikonloput oli myös mahdollista neuvotella kisaohjelmaan sopivaksi ja alustavasti neuvotteluissa oli sovittu yhden short track -kisan ajamisesta, minkä lisäksi kaksi puolen mailin kisaa ja kirsikkana kakussa mailin kisa kauden päätöksessä Springfieldissä. Optiokisatkin oli ohjelmassa, jos olisi alkanut tulosta tulemaan ja rahoitus olisi parantunut matkan varrella, toteaa Kurvinen sopimuksen sisällöstä.
Mutta talven aikana tapahtui mystisiä asioita. KTM:n tehtaan säästöohjelma vaati toimenpiteitä, jotka vaikuttivat laajasti motorsport-piireissä. Factory Racing -kuskit vähenivät endurossa, hard endurossa, supermotossa ja motocrossissa. Road racing ja safaritoiminta olivat päätähtäimessä, ja niistä ei haluttu säästää. KTM-tehdastiimi päätti vetäytyä kokonaan American Flat Track -sarjasta ja KTM lopetti kehitystiimin rahoituksen.
– Tiesin, että nyt alkaa tulla lunta tupaan ja yritin kiirehtiä nimiä sopimukseen. Eihän se auttanut, kun Wally Brown Racing ilmoitti, että joutuu etsimään yritykselle töitä ja alkavat rakentamaan muille tiimeille ja kuskeille kisapyöriä. Lisäksi he olivat saaneet jonkinlaisia entisöintiprojekteja, ettei tarvitse lappua laittaa tiimin luukulle. Myöhemmin irtisanottujen tehdaskuskien Kody Koppin ja Max Whalen puolelta paljastui, että Kopp oli ottanut kaksinkertaisena Amerikan mestarina KTM:n tukipaketin vastaan sopimusten ennenaikaisesta irtisanomisesta ja sopinut WBR:n kanssa, että he rakentavat mestarille pyörän tulevalle kaudelle. Kopp joutuu kuitenkin itse etsimään rahoituksen uudelle omalle tiimilleen. Max Whale siirtyi Harley Davidsonille ja ajaa XG750-tehdaspyörällä Super Twineissä, kun Kody jäi singleluokkaan eli motocrosspyörien luokkaan. Menihän tässä pasmat aika sekaisin ja sitten olikin kiire alkaa miettimään mitä tekee, Kurvinen toteaa.
Kurvinen ajoi treenaamatta kotimaan jääratakisat. Alku näyttikin hyvältä.
– Mutta kaksi kisaa meni teknisissä haasteissa, eikä jääradan ajaminen missään nimessä ollut jälkikäteen järkiratkaisu, mutta tehty mikä tehty. Olisi varmaan parempi ollut ajaa tunteja motocrosspyörällä Lahden crossiradalla. Nyt on kuitenkin suunta treenileirille pääsiäisen aikaan ja luvassa on kova treeniporukka, joten kahden viikon aikana saadaan varmasti ajettua laadukasta treeniä euroopan kovimpien flat track -kuskien kanssa, Kurvinen ennustaa.
Samalla Kurvinen selvittää eri vaihtoehtoja kilpailuohjelmasta. Toistaiseksi ainoa varma asia on, että jatkossa Kurvinen ajaa omalla tiimillään, jolla on jo osoitettu pärjääminen Euroopassa.
– Katsotaan, mitä saadaan aikaiseksi kesään mennessä. Yhteistyökuviot pyörii ennallaan ja ollaan edelleen Motopalvelun miehiä ja jatkan KTM:llä. Lisäksi olen lupautunut toimimaan Pohjoismaiden flat track -sarjan (Viking cup) hyväksi, eli olen ainakin Hyvinkään ja Ruotsin Vetlandan kisoissa jossakin roolissa, toivottavasti ajamassakin, mutta ainakin Ruotsin päässä pidetään ennen kisaa valmennusta. Ehkäpä minun valmennusta ei Suomessa kaivata, mutta kivahan se on jos se ulkomailla kelpaa – Saksassa ja Espanjassa on muutaman viikon leirityksiä jo pidettykin, Kurvinen lopettaa.