Eeki Kuparinen varmisti ratamoottoripyöräilyn Superbike-luokan Suomen mestaruuden jo ennen päätösosakilpailua, vaikka on ajanut koko kauden puolikuntoisena ja leikkausta odotellen.
Turkulaisen 28-vuotiaan Eeki Kuparisen mestaruus saattoi ulkopuolisesta näyttää helpolta, kun kauden tähän asti kahdeksasta kilpailulähdöstä tuloksena on ollut seitsemän täyttä pistepottia ja yksi kakkossija. Kuparista voidaan hyvin tituleerata SM-sarjan ylivoimaisimmaksi kuljettajaksi, sillä hän oli ainoa joka pystyi varmistamaan luokkansa mestaruuden ennen Motoparkin päätöskisaa. Totuus on tässä tapauksessa, jos ei nyt karumpi niin ainakin huomattavasti arkisempi.
Kauteen lähdettäessä Motomarket Racing arpoi pitkään jatkaako Eeki Espanjassa kilpailemista vai asetetaanko tähtäin kotimaan radoille. Kolmas ja vähemmän yleisön tiedossa ollut vaihtoehto oli jopa kaikkein todennäköisin, nimittäin se ettei Eekiä nähtäisi kilparadoilla lainkaan. Polven eturistisiteet olivat poikki eikä täyspainoisesta ajamisesta todennäköisesti tulisi mitään. Järkevintä olisi ehkä ollut korjata ristisiteet leikkauksella heti, mutta kilpailuvietti veti liikaa radalle. Tavoitteeksi asetettiin Superbike-luokan Suomen mestaruus.
Avausosakilpailussa Motoparkin radalla Ville Valtonen vei ensimmäisen kilpailulähdön, mutta sen jälkeen kausi on ollut Kuparisen suvereenia hallintaa. Viime viikonlopun Alastaron osakilpailussa Eemeli Lahti ja Niki Tuuli tulivat sekoittamaan pakkaa, mutta vain kilpailun voittotaistelun suhteen. SM-pisteistä ei kumpikaan vieraileva kuljettaja ajanut, koska he eivät ole ilmoittautuneet SM-sarjaan. Näin ollen Kuparinen keskittyi SM-pisteiden ja Suomen mestaruuden varmistamiseen. Superbike-kisan sisällä nähtiinkin tavallaan kaksi erillistä kilpailua, Eemeli ja Niki ajoivat kilpailun voitosta, kun taas Eekin oli kaikessa tekemisessä huomioitava SM-pisteet eikä epäonnistumiseen ollut varaa.
Sunnuntaina taistelun tauottua Kuparisen mietteet olivat kaksijakoiset. Mestaruus lämmitti taskun pohjalla, mutta suuria riemunkiljahduksia ei kuljettaja Motomarket Racingin teltalle saapuessaan päästänyt.
-Olisi ollut kiva haastaa pojat tänään, mutta muutimme aamulla pyörän etujousitusta ja se meni väärään suuntaan, manasi Kuparinen.
Koko kärkikolmikko ajoi Kawasakeilla ja jopa kilpakumppanien taustajoukot tulivat kilpailun jälkeen taputtelemaan Kuparista olkapäälle todeten, että näkyi katsomoon asti että Eekillä oli pyörän säätöjen kanssa suuria ongelmia. Siihen nähden kolmossijaa pidettiin jopa pienenä ihmeenä.
-Pyörä vaan luisti ja keula pomppi koko ajan enkä saanut mitään tuntumaa siihen, vahvisti Kuparinen sen mikä katsomossa asti oli havaittu.
Vaikka pyörää ei viikonlopun aikana täyteen iskuun saatu, niin lauantain kisassa Eeki ajoi silti alle viime vuotisen rataennätyksensä. Viime vuonna Alastaron kisan jälkeen Eeki harmitteli, että jos olisi tiennyt ajaneensa niin lähelle 1.17 alitusta (1.17,049), niin olisi vaikka väkisin puristanut ennätyksen 16-alkuiseksi. Tänä vuonna se puristus onnistui ja lauantain kilpailussa Eekin nopeimmaksi kierrokseksi kirjattiin 1.16,997.
Nyt kun mestaruus on taskussa, on uusi pohdinnan paikka. Lähteäkö Motoparkin päätösosakilpailuun vai heti ristisideleikkaukseen, jotta kuntoutus ja treeni ensi kautta varten käynnistyisi mahdollisimman nopeasti.