Hondan uusi Transalp ja Suzukin yhtä tuore V-Strom 800 ovat teknisten tietojen perusteella yllättävän samanlaisia. Mitkä ovat suurimmat erot?
Molemmat esiteltiin samana päivänä marraskuun alussa Milanon kansainvälisessä moottoripyöränäyttelyssä. Sekä Hondan että Suzukin suunnittelussa näkyy vahvasti, että ne molemmat on tarkoitettu todelliselle adventuremotoristille ja niiden on tarkoitus 21-tuumaisine eturenkaineen selvitä sorateiden lisäksi myös vähän hankalammasta maastosta. Molemmissa on vajaat 800-kuutioinen rivikakkosmoottori, ja molemmat valmistajat ovat vastaavassa mallissa käyttäneet ennen V2-moottoria.
Vaikka Hondan mallimerkintä on 750 ja Suzukin 800, niin iskutilavuuksissa eroa on vain 21 kuutiosenttimetriä, Honda 755 ja Suzuki 776. Hondan sylinterien poraus x isku on 87 x 63,5 ja Suzukin 84 x 70, eli Suzuki on selvästi pitkäiskuisempi. Molemmissa on neljä venttiiliä sylinteriä kohden, mutta Suzukissa niitä ohjataan kahdella nokka-akselilla ja Hondassa yhdellä. Suzukin puristussuhde on korkeahko 12,8:1, kun taas Hondalla selvästi matalampi 11,0:1. Siksi onkin ehkä yllättävää, että Hondan moottorin teho on kahdeksan hevosvoimaa korkeampi, se ei puolestaan sylinterimitat huomioiden yllätä että Hondan teho saadaan 1000 kierrosta korkeammalla lukemalla. Hondan tehoksi ilmoitetaan 92 hv / 9500 r/min ja Suzukin 84 hv / 8500.
Vääntölukemien ero on vain kolme newtonmetriä ja tällä kertaa Suzukin hyväksi. Suzuki 78 Nm / 6800 ja Honda 75 Nm / 7250. Teho- ja vääntölukemien perusteella voisi arvioida Suzukin moottorin olevan vahvempi alakierroksilla, kun taas Honda vie yläkierroksilla voiton. Molempien polttoaineenkulutukseksi kerrotaan 4,4 litraa sadalla.
Molemmissa on teräsputkista ja -profiileista valmistettu runko, Showan USD-teleskooppi ja takana kaksipuoleinen svingi monojousituksella. Suzukin joustomatkat ovat aavistuksen pidemmät, molemmissa päissä 220 milliä kun Honda ilmoittaa lukemiksi 200/190 milliä. Pitkäjoustoisemmassa Suzukissa myös istuinkorkeus on suurempi, mutta vain viisi milliä (Suzuki 855, Honda 850). Rungoissa suurimpana erona on, että Hondan takarunko on hitsattu ja Suzukissa pultattu.
Molempien eturengas on samankokoinen, 90/90-21. Takapäässäkin renkaan leveys ja profiili on sama, mutta Hondassa vanteen halkaisija on 18 tuumaa ja Suzukissa 17. Ajo-ominaisuuksien ohella ero tulee esiin rengasvalikoimassa. Molemmissa on maastoajoon paremmin soveltuvat pinnavanteet. Jarrukomponenteissa ei ole suurta eroa, periaatteessa ne ovat niin samanlaiset kuin mahdollista.
Hondassa akseliväli on 1570 milliä ja Suzukissa kymmenen milliä vähemmän, mutta Suzukissa casterkulma on asteen verran loivempi. Enemmän eroa on painoissa, sillä Honda ilmoittaa painoksi tankattuna 208 kiloa ja Suzuki vastaavasti 230 kiloa. Muutama kilo tästä selittyy Suzukin suuremmalla polttoainetankilla (20 vs 16,9 litraa). Silti eroa jää Hondan hyväksi parikymmentä kiloa.
Varustelupuolellakin on paljon yhteistä. Kuljettajan valittavat ajotilat sekä säädettävät ABS:t ja luistonestot löytyy molemmista. Samoin molemmissa on viisituumainen TFT-värinäyttö ja ledi-valot. Hondan mittaristossa on bluetooth-yhteys, Suzukilla ei. Suzukissa on vakiona käsisuojat ja moottorisuoja sekä monipuolisemmin säädettävä jousitus, mitkä marginaalisesti myös selittävät suurempaa painoa. Lisävarustepuolella molemmilla on tarjolla seikkailumotoristille tarpeellisia varusteita, ja myöhemmin tarjonta varmasti vielä laajenee.
Honda ilmoitti heti esittelyn yhteydessä Suomen hinnaksi 15 990 euroa, kun taas Suzukin maahantuojan sivuilla V-Strom 800 DE on vielä vailla hintatietoa. Se onkin ratkaiseva tekijä, että kumpi näistä lopulta nousee kiinnostavammaksi vaihtoehdoksi luokassaan.