KTM Freeride E on ehtinyt jo 10 vuoden ikään. Mikäpä olisi parempi tapa juhlia merkkipäivää, kuin päivittää malli? KTM:n mukaan 99 prosenttia Freeride E:stä on uutta.
Sähköenduroiden edut ovat selvät. Koska pyörä on lähes äänetön, sillä voi ajaa lähes missä tahansa. Teknologia kehittyy nopeasti, ja KTM kertoo uudistaneensa kymmenen vuoden jälkeen Freeride E -mallin käytännössä täysin – voimalinja, runko, akku ja jousitus ovat uusia.
Entistä hiljaisemman moottorin nimellisteho on 11 kW, maksiniteho 19,2 kW ja vääntö yli 37 Nm. Näillä eväin malli saavuttaa 95 km/h nopeuden. Voimalinjassa ei ole kytkintä tai vaihteistoa, joten huollettavia kohteita on vähän. Voimalinja on säädettävissä ajoasetuksen, energian talteenoton ja sutimiseneston osalta.
Uuden rungon geometriaa on muutettu ja akseliväliä on pidennetty. Moottori ja akku toimivat rungon kantavina osina. Pyörän paino ajovalmiina on 112 kg ja istuinkorkeus 910 mm. Vatneet ovat 21/18-tuumaiset ja niille on asennettu Michelin Enduro Medium -renkaat.
Akun 5,5 kWh kapasiteetti tarkoittaa 1,5 kWh:n kasvua edelliseen malliin verrattuna, ja tämä kääntyy 20 % pidemmäksi ajoajaksi. 29-kiloinen akku on rakenteensa ansiosta helposti vaihdettavissa. Täyteen lataaminen kestää 8 tuntia.
Edessä on 43-millinen WP XACT -haarukka, jonka vasemmassa putkessa on ilma”jousi” ja oikeassa vaimennukset. Edijännitystä voi säätää ilmapumpulla ja vaimennukset säätyvät perinteiseen tapaan. Takana on uudelleen suunniteltu WP XPLOR PDS -iskari, jonka öljyn virtausta on optimoitu. Iskunvaimennin on etuhaarukan tavoin täysin säädettävä.
Freeride E on saatavilla tammikuusta 2025 alkaen. Malli on hyväksytty myös tieliikennekäyttöön.
Kuva: Philip Platzer/KTM