Vanhojen kaksitahtipiikkien tavoin KTM RC 125 tuoksuu myös voimakkaasti racingilta, muttei kirjaimellisesti. 125 Duken jalanjäljissä seuraava RC 125 tuo nimittäin raikkaan Moto3-tuulahduksen katupiikkien luokkaan. Valmistajan tavoitteena oli luoda mahdollisimman jännittävä ja sporttinen kevytmoottoripyörä.
Ulkonäkö on pelkistetyn kilpurimainen. Komponenttien määrää on pyritty pitämään pienenä, jotta ulkonäkö olisi mahdollisimman kliini ja siinä on onnistuttu mainiosti. Erityismaininnan ansaitsee matkustajan satula, joka näyttää erehdyttävästi kilpurin takakatteelta. Mukavuus on selvästi toissijainen seikka. Ulkonäköä siistii myös moottorin takana sijaitseva kammiovaimennin.
Pyörässä on keskitytty olennaiseen, eikä siinä periaatteessa ole mitään ihmeellistä. Merkille tyypilliseen, esiin jätettyyn teräsputkirunkoon on sovitettu 125 Dukesta tuttu moottori, joka on saanut tehokkaamman laturin. Runkogeometria on varsin aggressiivinen. Keulakulma on 1,5 astetta Dukea jyrkempi ja etujättö niukat 88 milliä. Keulaa on jäykistetty ja sen joustomatkaa on lyhennetty 25 millin verran 125 millimetriin.
Myös radiaalikiinnitteinen etujarrusatula vie ajatukset kilparadoille. RC 125 on luokassaan ainoana varustettu vakiona ABS-jarruin.
RC 125 ei näytä erityisen pieneltä, mutta satulaan istuttaessa se on äärimmäisen kompakti. Ajoasento on kohtuullisen sporttinen olematta äärimmäinen ja pyörän käsittely on erittäin helppoa. Pienuudesta huolimatta pyörän päällä on reilusti tilaa liikkua.
Moottori on luonteeltaan hauska. Se pitää kierroksista, mutta vetää nöyrästi pienelläkin käyntinopeudella. Tasapainoakselista huolimatta värinöitä esiintyy hieman. Vaihteet kytkeytyvät hyvin ja kytkin on tunnokas.
Aerodynaamisen katteen avustamana RC 125 kelaa mittariin lukemat, joiden ylläpitäminen saattaa käydä kukkaron päälle moottoritielläkin. Vakiokatelasi sopii kuitenkin paremmin lyhyemmille kuljettajille.
Mittaristo ajotietokoneineen ja vaihtovaloineen on informatiivinen, joskin tiedot on esitetty hieman sekavasti.
Jarrukahvaa saa puristaa melko kovaa, mutta jarrujen teho on hyvä ja ABS on riittävän ripeä. Keula ei sen sijaan ole jarrutettaessa tilanteen tasalla, vaan se pohjaa herkästi. Pyörä on myös jokseenkin epävakaa jarruissa, vaikka keula ei pohjaisikaan. KTM:n projektipäällikön Dominik Reitbauerin mukaan ongelma saatiin korjattua pienentämällä keulaputkien ilmatilaa.
– Huomasimme asian juuri ennen esittelyä, eikä meillä ollut aikaa tehdä tarvittavaa muutosta pyöriin, Reitbauer pahoittelee ja lupaa keulan toimivan paremmin tuotantoversioissa.
Muutoin alusta toimii vaihtelevalla tienpinnalla hienosti. RC 125 on erittäin herkkä ajettava ja vaihtaa suuntaa kuin ajatuksen voimalla. Alusta on mukava, mutta kantaa siitä huolimatta liki satakiloisen toimittajan hyvin. Myös kallistusvarat ovat vähintääkin riittävät.
KTM RC 125 on erittäin hauska sportti piikkiluokkaan. Se on helppo ja mukava taajama-ajossa, mutta kun sen vie mutkaisille maanteille, voi samalla tulla ottaneeksi ensiaskeleen matkalle, jolta ei ole paluuta: RC 125 kutsuu vastustamattomalla seireeninlaulullaan kuljettajaansa sporttipyörien maailmaan.
Teksti: Petri Suuronen Kuvat: KTM