KTM-pomo perustelee, miksi Mika Kallio ei päässyt kisakuskiksi

Kun Smith ajoi kehnosti ja sai koko ajan selkeästi turpiinsa tallikaveri Pol Espargarolta, alkoivat velloa huhut Mika Kallion siirtämisestä Smithin tilalle 2018. Huhut vain lisääntyivät, kun Kallio löi selvästi Smithin villin kortin kisoissaan Itävallassa ja Aragoniassa.

KTM kuitenkin julkisti pian Motegin kilpailun jälkeen, että Smith ja Espargaro jatkavat tiimissä 2018.

”Ensinnäkin Smithillä on sopimus ensi kaudesta. Ei olisi sopimusteknisesti mahdollista, ettei hän ajaisi kilpaa meillä ensi kaudella. Mutta myönnän, että paine ulkopuolelta oli kova, kun hänen tuloksensa olivat heikkoja”, kertoo Beirer.

”Sekin on otettava huomioon, että molemmat kuljettajamme ottivat todella ison riskin tullessaan mukaan uuteen tiimiin täksi kaudeksi, pyörä oli täysin uusi, samoin koko projekti. Kun he tulivat, he eivät tienneet lainkaan mikä heitä odottaa. Olisi ollut todella epäreilua pudottaa tällainen kuljettaja pois kesken sopimuskauden”, Beirer sanoo.

Kallio olisi ollut tiimille kokemuksensa ansiosta pomminvarma valinta, mutta toisin kävi.

”Päätimme antaa hänelle aikaa kehittyä. Tiedän, että Bradley on parempi kuljettaja, mitä tulokset osoittavat. Kun vahvistimme hänen jatkonsa, iso taakka putosi hänen harteiltaan. Kuljettaja ei voi ajaa rennosti, jos hän joutuu koko ajan pelkäämään, kuinka paljon hänellä on aikaa tiimissä jäljellä.”

”Helpottuneisuus näkyi varmasti jo kauden kolmessa viimeisessä kilpailussa, jotka hän ajoi erittäin hyvin”, Beirer painottaa.
 

Uusin numero