Sekä Red Bull KTM Factory Racing että Tech3 KTM Factory Racing ajavat tällä kaudella täystehdaspyörillä MotoGP-luokassa.
Tech3 -tiimiä monet ovat pitäneet KTM:n satelliittitallina, mutta jo nimi Tech3 KTM Factory Racing kertoo, että kyseessä on tehdastiimi, ei mikään satelliittitalli. Asian vahvistaa myös KTM, joka kauden 2022 RC16-pyörien julkistustilaisuudessa kertoo, että itävaltalaismerkki lähtee kauteen neljän tehdaspyörän voimin. Red Bull KTM Factory Racingin pyöriä ajavat tutut eteläafrikkalainen Brad Binder sekä portugalilainen Miguel Oliveira, ja Tech3 KTM Factory Racingin pyöriin siirtyvät Aki Ajon johtamasta Moto2-tiimistä Raul Fernandez ja Remy Gardner, jotka viime kaudella dominoivat täysin Moto2-luokkaa vieden loppusijoitukset 1 ja 2.
KTM:lle alkava kausi on jo kuudes täysi kausi MotoGP-luokassa. Näiden vuosien aikana KTM RC16 on noussut takarivin haastajasta eturiviin, ja kuljettajat Binder ja Oliveira osoittivat viime kauden voitoillaan, että pyörä kuuluu jo luokan ehdottomaan kärkeen. Kaikkiaan RC16-pyörällä on ajettu viisi MM-osakilpailuvoittoa ja KTM-kuljettajat ovat nousseet podiumille kaikkiaan 12 kertaa.
Yksi KTM:n alkavan kauden eduista on, että Red Bull KTM Factory Racingin molemmilla kuljettajilla on jo kokemusta sekä MotoGP-luokasta että RC16-pyörästä. Binderille alkava kausi on ison luokan Kotarin puikoissa jo kolmas, Oliveiralle toinen. Molemmat kuljettajat tietävät myös miten voittaa kisoja. Binder on urallaan ajanut 17 MM-osakilpailuvoittoa, joista kaksi kuninkuusluokassa. Oliveiralla voittoja on kaikkiaan 15, ja niistä kolme MotoGP-luokassa.
Red Bull KTM Factory Racingin tiimipäällikkönä aloittavalla Francesco Guidottilla on varmasti kova nälkä osoittaa, että hän on pestinsä ansainnut. Menestykseen häntä ovat johdattamassa myös kokeneet ja arvostetut testikuljettajat Dani Pedrosa ja Mika Kallio.
Brad Binder: Olen oppinut niin paljon kahden kauden aikana, että sitä on vaikea yksilöidä. Ensimmäisenä vuotena halusin liian paljon ja liian nopeasti, ja tuloksena oli liikaa virheitä. Viime vuonna opin ymmärtämään, että pitää hyväksyä oma tasomme ja tuoda pyörä kisoissa maaliin ja kerätä samalla mahdollisimman suuri nippu MM-pisteitä. Opin myös kuinka säästää renkaita ja kuinka selvitä kisoissa maaliin asti, ja nautin siitä todella paljon. Olen nyt valmiimpi kauteen kuin koskaan ennen.
Miguel Oliveira: Viime vuonna teimme suorituskyvyssämme huikean stepin ylöspäin. Ylsin neljän kilpailun jakson aikana kolmesti podiumille, joista yksi oli voitto. Kauden toisen puoliskon loukkaantumisen jälkeen kilpailu muuttui todella kovaksi, ja se oli ehdottomasti arvokas oppi minulle. Minulta puuttui tietty johdonmukaisuus tekemisestä. Nyt meidän pitää muuttaa potentiaalimme maksimaalisiksi tuloksiksi, niin kauden lopussa voimme olla melko korkealla.
Francesco Guidotti: On tärkeää tehdä asiat aina paremmin ja saavuttaa parempia tuloksia kuin edellisellä kaudella. Meidän on kehitettävä pyörää ja saavutettava tasaisempia tuloksia ja selviytyä mahdollisimman usein viiden parhaan joukkoon ja palkintopallille. Samalla on kuitenkin muistettava, että KTM on jo viiden kauden aikana tehnyt uskomattoman suorituksen lähtemällä nollapisteestä ja kehittämällä pyörän, jolla on ajettu jo useita voittoja.
Pit Beirer, KTM Motorsportin johtaja: Vuosi 2021 oli meille uskomaton, voitot Moto3- ja Moto2-luokissa ja kuudes sija MotoGP-luokassa. On helppoa sanoa että haluamme voittaa kilpailun, mutta käytännössä se merkitsee uskomattoman paljon kovaa työtä ja tarvitaan onnistumisia aivan jokaisella osa-alueella, siihen kuuluu uskomattoman suuri määrä ihmisiä. Me olemme pystyneet siihen, mutta samalla olemme saaneet kokea miten kovaa ja tasaista kilpailu on. Voitat yhtenä viikonloppuna, mutta seuraavana viikonloppuna saat taistella kaikkesi päästäksesi aika-ajossa kymmenen parhaan joukkoon. Tavoitteemme on oltava viiden parhaan joukkoon pääsy jokaisena kisaviikonloppuna, mahdollimman usein tietysti myös palkintopallille.
Tech3 KTM Factory Racing luottaa nuoruuden voimaan, sillä kuljettajina ovat Raul Fernandez ja Remy Gardner. He ovat käyneet läpi Aki Ajon johdolla KTM GP Academyn, ja kilpailevat nyt ensimmäistä kauttaan kaikkein korkeimmalla tasolla. Nousu kuninkuusluokkaan on suuri steppi, ja Moto2-luokasta siirtyvät kuljettajat ovat talven aikana muuttaneet harjoitteluaan ja treenanneet fysiikkaa, jotta se kestää MotoGP-pyörän suuremman kiihtyvyyden, paremman hidastuvuuden ja kovat G-voimat kaarteissa. Kauteen molemmat lähtevät kehittämään suorituksiaan askel askeleelta, ja onnistumisia on helppo verrata toisen tehdastiimin kuljettajiin nähden.