– Osallistuminen tehdastallina MotoGP-luokkaan on KTM:n unelma. Varsinaista MotoGP-luokan projektia meillä ei ole kuitenkaan parhaillaan meneillään, KTM:n kilpailutoiminnanjohtaja Pit Beirer muotoilee Speedweekille.
Beirer on toki tehnyt jo alustavia suunnitelmia sekä laskelmia asian osalta. Lopullinen päätös – suuntaan tai toiseen – nuijitaan tietenkin yhtiön hallituksessa, jos KTM:n MotoGP-luokan kuvio sinne asti kantaa.
KTM keskittyy GP-sarjassa nykyisellään tiukasti Moto3-luokkaan, jossa se on saavuttanut tähän mennessä molemmat merkki- ja henkilökohtaiset mestaruudet.
Hetkenkään herpaantumiseen ei menestyksestä huolimatta ola varaa, sillä Hondan tehdaspyörät ovat tarjonneet meneillään olevalla kaudella KTM:lle kovan haasteen. Itävaltalaismahdin horjuttamisessa onnistuneella Hondalla on ajettu kaksi viimeisintä MM-osakilpailuvoittoa Alex Marquezin toimesta.
KTM:llä on ollut puhetta myös Moto2-luokasta, mutta se ei nähtävästi sen suuremmin Mattighofenin suunnalla kiehdo. Moto2-luokassa vallitsee Hondan moottorimonopoli ainakin kauden 2015 lopuun asti.
Isot haasteet isolla budjetilla
ja riittävällä aikataululla
KTM:n voimanlähteet nähtiin MotoGP-luokassa viimeksi kaudella 2005 Shane Byrnen ja Jeremy McWilliamsin käskyttämissä Team Robertsin pyörissä.
Mikäli KTM päättää tehdä paluun MotoGP-luokkaan, niin se ei tapahdu luonnollisestikaan käden käänteessä.
– Tarvitsisimme päätöksen jälkeen kaksi vuotta aikaa kehitys- ja testityöhön, ennen kuin olemme valmiit ensimmäiseen kisaan. Siksi, että valmistaisimme moottorin lisäksi myös rungon itse, toteaa Beirer.
MotoGP-sarjassa puhutaan tunnetusti isoista summista, joilla on edelleen kertoimensa suurimmassa luokassa.
Hyvässä vauhdissa olevan Suzukin tiedetään tekevän kehitys- ja testityötä noin kuuden miljoonan euron vuosibudjetilla. Vastaava summa on budjetoitu ensi kaudeksi kahden kuljettajan palkkaamiseen.
MotoGP-luokan tehdastallin toiminnan pyörittäminen vaatii vuositasolla karkeasti arvioituna 15-20 miljoonaa euroa.