Sijoittuminen podiumille tuo paljon näkyvyyttä, mikä näkyy suoraan tuotantopyörien myynnissä. Siksi tavoitteet kaudelle 2023 ovat korkealla.
KTM:n MotoGP-tehdastiimi eli Red Bull KTM Factory Racing julkisti tiiminsä uudet väritykset. Brad Binder jatkaa tiimin kuljettajana jo neljättä kautta, kun taas Jack Miller siirtyi Ducatilta KTM:lle täksi kaudeksi.
27-vuotias eteläafrikkalaiskuljettaja Brad Binder tunnustetaan yleisesti yhdeksi koko MotoGP-luokan nopeimmista kuljettajista, ja hänen panoksellaan onkin ollut suuri merkitys, että KTM on noussut taistelemaan toistuvasti podiumsijoista ja jopa voitoista. Vaikka Binder ei kausien 2020 ja 2021 tapaan yltänyt viime kaudella osakilpailuvoittoihin, niin kauden kolme kakkossijaa ja yhteispisteiden kuudes sija kertovat mattighofenilaistiimin olevan oikealla tiellä. Yleensä korostetaan kuljettajalla olevan jatkuva näytön paikka vauhdistaan tiimille, mutta nyt voidaan sanoa tilanteen olevan myös toisinpäin: tiimin on pystyttävä tarjoamaan Brad Binderille kilpailukykyinen pyörä taisteluun voitoista, jos se haluaa pitää eteläafrikkalaisen palkkalistoillaan jatkossakin. Ottajia Binderin työmoraalilla ja nopeudella varustetulla kuljettajalla olisi varmasti muitakin.
Vain vuoden Binderiä vanhempi australialainen Jack Miller aloittaa jo yhdeksännen kautensa kuninkuusluokassa. Voittoihin hän on aikaisemmalla MotoGP-urallaan ajanut jo Hondalla ja Ducatilla, ja nyt silmissä siintää voitto kolmannella pyörämerkillä, jolloin hän olisi nykykuskeista ainoa joka siihen temppuun on kyennyt. Kuninkuusluokassa Miller on tähän mennessä voittanut neljästi ja ajanut podiumille 22 kertaa. Pyörämerkin lisäksi Millerin Jaskalla vaihtuu myös Dainesen ajopuku Alpinestarsiin, ja hänestä tulee Jorge Martinin ohella gridin toinen kuski, joka pukee päähänsä upouuden Alpinestarsin kypärän.
KTM on kilpaillut kuninkuusluokassa kaudesta 2017 alkaen saavuttaen yhteensä seitsemän MM-osakilpailuvoittoa, paaluja on kolme ja podiumsijoituksia 18 kappaletta. Ulkoisena muutoksena pyörä on saanut viime kauteen verrattuna uuden aero-paketin, ja rinnakkain tarkasteltuna muitakin eroja viime kauden pyörään löytyy. Suurimmat erot ovat piilossa katteiden alla, tiimi ei niistä mielellään puhu julkisesti, mutta muutoksilla uskotaan vauhdin kasvavan selvästi viime vuotta paremmaksi.
Tiimipäällikkö Francesco Guidottin mukaan sjoittuminen viime kauden tiimien välisessä kisassa kakkoseksi antaa hyvät lähtökohdat uuteen kauteen. Guidotti korostaa tiimin hyvää ilmapiiriä ja odottaa sijoittumista viiden parhaan joukkoon joka kisassa. ”Koska olemme tehdastiimi, niin ainoa tavoitteemme voi olla voitto. Se on helppo sanoa mutta vaikea saavuttaa”, kiteyttää Guidotti kauden tavoitteen.
KTM Motorsportin johtaja Pit Beirer toteaa jo kuuden ensimmäisen kauden MotoGP-luokassa olleen uskomattomia ja saavutusten hyviä, mutta jatkaa että ”enää ei riitä vain olla hyvä, tarvitsemme tuloksia. Olemmekin tehneet kovan työn, että 2023 olisimme parempia kuin koskaan.”
KTM AG:n hallituksen jäsen Hubert Trunkenpolz alleviivaa MotoGP:n valtavaa vaikutusta koko merkin liiketoimintaan. Sijoittuminen podiumille tuo näkyvyyttä, mikä näkyy suoraan tuotantopyörien myynnissä ja sitä kautta liiketoiminnan tuloksessa.
KTM:n suurimpana vahvuutena kaudelle 2023 on ehdottomasti kaksi aivan lajin terävintä huippua sekä nopeudeltaan että työmoraaliltaan edustavaa kuljettajaa. Kun Brad Binder ja Jack Miller vielä tulevat mainiosti toimeen keskenään ja ovat valmiita jakamaan tietonsa ja datansa, niin kyseessä on todellinen joukkue, jossa 1+1 on vähintään 3.
Red Bull KTM Factory Racingia voidaan pitää myös eräänlaisena MotoGP-luokan ”suomalaistiiminä”. Omia Moto2- ja Moto3-tiimejä johtavalla Aki Ajolla tiedetään olevan merkittävä rooli KTM:llä myös MotoGP-luokan asioissa, Brad Binderin yhtenä menestyksen avainhenkilönä on datapäällikkö Eki Siukola ja testikuskin roolista kuljettajavalmentajaksi siirtynyt Mika Kallio siirtyi samalla testitiimistä kilpailutiimin puolelle, ja kiertää mukana kaikissa MM-osakilpailuissa. Kallion valmentajaroolia on jo tähän asti arvostettu tiimin sisällä korkealle, ja työn merkitys lisääntyy tällä kaudella kilpailuviikonloppujen muuttuessa hektisemmiksi lauantaina ajettavan sprinttikilpailun tullessa lisänä ohjelmaan.
MotoGP-kausi 2023 alkaa Algarve International Circuitilla Portugalissa 24.-26. maaliskuuta. Sitä ennen ajetaan testit Malesiassa Sepangin radalla (10.-12. helmikuuta) ja Portugalissa (11.-12. maaliskuuta).
Alla linkki MotoGP-sarjan kilpailukalenteriin 2023: