KTM lupaa, että merkin uusi AMT-vaihteisto tuo urheilullisuuden ja ajomukavuuden entistä lähemmäs toisiaan.
Moottoripyöränvalmistajat tuntuvat esittelevän kilpaa uusia automatisoituja manuaalivaihteistojaan. Uusimpana joukkoon liittyy KTM, joka korostaa uuden AMT-vaihteistonsa (Automated Manual Transmission) urheilullisuutta ja hienostuneisuutta kaikissa tilanteissa. Tästä todistuksena Johnny Aubert käytti Erzbergrodeon Iron Prologuessa AMT-vaihteistolla varustettua Super Adventure -prototyyppiä.
AMT poistaa pyörästä kytkinvivun, ja kytkin toimii keskipakovoimalla. Tavallisesta vaihteistosta poiketen vaihdejärjestys on P-N-1–6. P-vaihde estää pyörän tahattoman liikkumisen lukitsemalla vaihteiston. P- ja N-asennot voi valita ohjaustangon kytkimestä riippumatta siitä, onko moottori käynnissä vai ei. Ykkösvaihteen valitseminen edellyttää samanaikaista jarrun käyttöä.
Vaihteistoa ohjaavat ECU ja vaihteiston ohjausyksikkö. Vaihdetta vaihtaa sähkömekaaninen, vaihderumpua pyörittävä toimilaite. KTM:n mukaan vaihde vaihtuu 50 millisekunnissa.
Kuljettaja voi valita automaattisen ja manuaalisen vaihtotilan väliltä. Järjestelmä on laajasti konfiguroitavissa ja valittu ajotila vaikuttaa vaihteiston käyttötilaan. Manuaalitilassa kuljettaja voi vaihtaa vaihdetta ohjaustangon valitsimella tai perinteisellä vaihdepolkimella, mikä valmistajan mukaan takaa urheilullisen ajotuntuman.
AMT-vaihteiston kerrotaan olevan mitoiltaan samanlainen kuin perinteinen vaihteisto, ja painonkin luvataan olevan samaa luokkaa. KTM ei vielä ilmoita, missä malleissa AMT-vaihteisto tekee ensiesiintymisensä, mutta äkkinäisempi voisi vetää joitakin johtopäätöksiä Erzbergrodeossa käytetystä prototyypistä.