KTM enduromallisto 2024 – 95-prosenttisesti uusi

300 EXC

KTM:n ensi vuoden enduromallisto saa mm. uuden rungon, jousituksen ja ulkonäön.

Vuoden 2024 enduromalliston runko on hydrostaattisesti muovattu, lasertyöstetty ja robottihitsattu. Sen pitkittäis- ja kiertojousto-ominaisuuksien luvataan olevan erinomaiset ja rungon luvataan antavan aiempaa paremman palautteen kuljettajalle.

EXC- ja EXC-F-mallien keulassa on nyt uusi 48-millinen WP XACT Closed Cartridge -etuhaarukka. Se perustuu uuteen keskimäntärakenteeseen, joka optimoi öljyn virtauksen patruunan sisällä.

KTM:n enduromalleissa on edelleen PDS-jousitusjärjestelmä, joka on päivitetty vuodelle 2024 ja optimoitu toimimaan uuden runkotyypin kanssa. Se on yhdistetty uuteen WP XPLOR PDS -takaiskunvaimentimeen. Jousituksen puristus- ja paluuvaimennus voidaan säätää sekä edessä että takana manuaalisilla säätimillä ilman työkaluja, myös takaosan esijännitys on helposti säädettävissä.

Uuden  kevyen kaksiosaisen apurungon materiaaleina ovat polyamidi ja vahvistettu alumiini. Kaikki elektroniset komponentit, joihin kuuluu myös uusi Offroad Control Unit, on integroitu apurunkoon, jolloin niihin pääsee hyvin käsiksi ja lisäksi ne ovat hyvin suojattuna.

KTM:n vuoden 2024 enduromalleissa on uudet katteet. Ne valmistettiin yhdessä Red Bull KTM tehdas tiimin kuljettajien kanssa tavoitteena kehittää kuljettajakolmiota siten, että polvikontakti paranee etenkin jalkatapeilla seistessa. Etulokasuoja on suunniteltu uudelleen ja siinä on nyt ilmanohjaimet, jotka ohjaavat myös mudan sivuun niin, ettei se osu kuljettajaan tai jäähdyttimiin. Katepakettia täydentävät uudet läpinäkyvästä polyeteenistä (XPE) valmistetut tankit, joiden ansiosta polttoaineen määrän tarkkaileminen on helppoa. Nelitahtisissa polttoainesäiliön tilavuus on 8,3 litraa ja kaksitahtisissa 8,9 litraa.

Elektroniikan valvonnasta huolehtii satulan alla sijaitseva täysin itsenäinen OCU, joka korvaa elektroniset sulakkeet ja releet. Jos mikä tahansa sähkökomponenteista vikaantuu, lähdöt poistetaan käytöstä yksitellen ja kunkin yksikön virhetila näytetään punaisen tai vihreän LED-merkkivalon avulla. Tämä tekee vianetsinnästä ajon aikana nopeaa ja helppoa.

Kaksitahtimoottoreissa esitellään ensimmäistä kertaa uusi elektroninen Throttle Body Injection -ruiskutusteknologia. Myös TBI:nä tunnettu järjestelmä tarjoaa lähes kaasutinjärjestelmän veroista vaivatonta tehoa. Tarvetta suuttimien säätöön eri korkeuksilla ajamista varten ei ole. Myös reed-venttiilin kotelon muotoilu on saanut tärkeän päivityksen, jossa kotelon ulkopuolelle on lisätty imukanavan tiivistystä parantavat uudet muoviläpät. Tämä uusi muotoilu estää polttoaineen liikasyötön äärimmäisissä ylä- tai alamäissä, mikä saattaisi aiheuttaa polttoaineen rikastumista.

Uuden elektronisen polttoaineenruiskutuksen ja ECU:n hyödyllinen sivuvaikutus on uusi elektroninen pakoaukon säätimen ohjaus. Sen avulla on mahdollista käyttää kahta erilaista moottorikarttaa, joita voi vaihtaa valinnaisella Map Select -kytkimellä.

Kaksitahtimallistoon kuuluvat 150 EXC, 250 EXC ja 300 EXC.

Nelitahtimallit

Parannettu painopiste, jonka ansiosta ajo-ominaisuudet ja käsiteltävyys ovat kehittyneet, on saatu aikaan kallistamalla moottoria kaksi astetta taaksepäin ja sijoittamalla eturatas 3 mm alemmaksi. Yhdessä massan keskittämisestä ja painon alenemisesta johtuvien hyötyjen kanssa rungon anti-squat-käyttäytyminen on parantunut huomattavasti, mikä parantaa vetokykyä äärimmäisen jyrkissä kohdissa ja tehokasta liikkeellelähtöä enduro-erikoiskokeiden mutkista.

Vuoden 2024 KTM EXC-F -mallissa esitellään ensimmäistä kertaa valinnaisena lisävarusteena Traction Control sekä ensimmäistä kertaa enduropyörässä nähtävä Quickshifter-toiminto. Jälkimmäisen toiminnon avulla kuljettaja voi vaihtaa ilman kytkintä ylöspäin toiselta vaihteelta kuudennelle saakka, joten kaasun voi pitää auki vaihtojen aikana. Ominaisuuden voi ottaa käyttöön tai poistaa käytöstä valinnaisella ja uudelleen suunnitellulla Map Select -kytkin lisävarusteella.

Nelitahtimallistoon kuuluvat 250 EXC-F, 350 EXC-F, 450 EXC-F ja 500 EXC-F.

Vuoden 2024 KTM EXC- ja EXC-F-mallistot tulevat saataville valtuutetuille KTM-jälleenmyyjille alkaen kesäkuussa. 

Uusin numero