Kaksi vuotta markkinoilla ollut 890 Adventure R saa ensimmäiset uudistuksensa. Muutoksia tulee sekä ulkonäköön että tekniikkaan.
Jousituspakettina on sama kuin KTM 450 Rallyssa, edessä täysin säädettävä WP XPLOR -haarukka ja takana monisäätöinen WP XPLOR PDS -iskunvaimennin. Jousituksen perussäädöt on päivitetty vastaamaan KTM 890 Adventure R:n ominaisuuksia. Myös uuden ergonomian osalta 450 Rally on saanut toimia esikuvana. Kate, polttoainesäiliö, sivupaneelit, pohjapanssari ja moottorin suojaus ovat muodoiltaan tuttuja em. mallista.
Uuden, USB-pistokkeilla varustetun viiden tuuman TFT-mittariston grafiikka on entistä selkeämpi, ja samoin valikoiden selailusta on tehty helpompaa. Entistä tarkempi navigointi helpottaa reitin suunnittelua vieraassa ympäristössä. Näytölle voi myös ohjelmoida kymmenen yhteystietoa / puhelinnumeroa. Vaihtoehtoisesti voi myös soittaa kymmeneen viimeksi vastattuun puheluun.
Pyörän tietotekniikka ja ajoavustimet on päivitetty uusilla ominaisuuksilla. Esimerkiksi ABS-järjestelmää ohjaa nyt 6D-sensori, jonka välittämä tieto pyörän nopeudesta, kallistuskulmasta, liikkeistä ja käytöksestä kulkee CMU-keskusyksikölle. Näiden tietojen perusteella ohjataan ohjataan ABS-järjestelmää säätelemään jarruvoimaa tilanteen mukaan. ABS-järjestelmän voi myös kytkeä pois OFFROAD ABS / OFFROAD MODE -asetuksella. Valinnaisella RALLY MODE -asetuksella ei tarvitse erikseen valita OFFROAD ABS -asetusta. Uutta on myös DEMO MODE -ohjelmapaketti. Sen avulla kuljettaja voi ensimmäisen 1500 kilometrin aikana käyttää lisävarusteena saatavilla olevia ajoavustin- ja tehokarttoja ja näin päättää mitä mahdollisia lisävarusteita hän vielä pyöräänsä haluaa. Ensiasennusrenkaina on nyt Mitas Enduro Trail -renkaat.