Muutaman minuutin aikana viuhahdan kolmen autokouluajoneuvon ohitse, jotka ovat matkalla inssiin. Kaikki kuljettajat opettajineen istuvat uuden KTM 690 Duken puikoissa. Kymppitonnin huoltoväli ja noin kymppitonnin hinta ovat ilmeisesti olleet vaikuttavia tekijöitä. Tavallinen Duke on muuttanut merkittävästi muotoaan alkuperäisestä ja mallisto on kasvanut. Nyt Duken saa 125-, 200-, 390- ja 690-versiona. KTM 690 Duke R on palannut juurilleen ja kikkailija on astunut jälleen estradille.
Perusmallista poiketen Duke R:ssä on matalampi ohjaustanko, ärhäkämpi jalkatappien sijainti, uudet vanteet ja Akrapovicin äänenvaimentimet. Hallittavuus aktiivisessa ajossa on erinomainen leveän ohjaustangon ansiosta. Leveys voi kuitenkin aiheuttaa pulmia ahtaissa paikoissa. Ohjauksen liikerata on kuitenkin laaja ja pyörää on helppo hallita kaupunkiajossa. Vanteet ovat hieman kevyemmät kuin 690 Dukessa. Akrapovicin äänenvaimennin on kasvattanut moottorin tehoa kahden hevosvoiman verran 69 heppaan, mutta äänet ovat vaimeat.
testipyörä oli täysin alkuperäisvarustuksessa, eikä siihen ollut asennettu lisävarusteita. Mukava Powerparts-satula, kaatumaraudat ja läpinäkyvä ilmansuodatinkotelo ovat 690 Duke R:ssä vakiona. R-version leveä satula on suurin ero perusmalliin nähden. Satulassa pääsee liikkumaan ja tankista saa hyvän otteen. Satula on myös erittäin mukava.
Duke R ei ole kotonaan moottoritiellä. Lyhyet välitykset näkyvät korkeina kierroksina ja mittariston edessä olevasta pienestä ilmanohjaimesta on iloa lähinnä lyhyille kuljettajille. 690-kuutioinen moottori on vanha tuttu ja värähtelyt ovat ennallaan.
Mallin persoona on lievästi jakautunut, sillä alakierroksilla voima välittyy pehmeästi, mutta yläkierroksilla tehoa on runsaasti.
Yksi harvoista ensimmäisestä Dukesta tutuista seikoista on pitkä jousitus. Hydraulinen kytkin on helppokäyttöinen, mutta tuntumaa on vähemmän kuin vaijerikäyttöisessä. Vaihteisto voisi olla hieman tarkempi.
Duke R pääsee oikeuksiinsa pienemmillä teillä. Paino on samat 149,5 kiloa kuin 690 Dukessa, ja pyörä ohjautuu kevyesti mutkiin. Tämä johtuu alhaisen painon ja yksimukisen vähäisen liikkuvan massan yhdistelmästä.
Uusi alusta on WP:n käsialaa. USD-haarukka on 43-millinen. Vasemmasta putkesta säädetään puristusta ja oikealta paluuta. Täysin säädettävässä takavaimentimessa on erillinen kaasusäiliö. Joustomatka on kasvanut 15 millimetrin verran sekä edestä että takaa. Pehmeäksi säädetty vaimennus tasoittaa asfaltin epätasaisuudet erinomaisesti, eikä etuhaarukka niiaa liikaa kovassa jarrutuksessa.
Istuinkorkeus on 30 millimetriä entistä korkeampi. Kuljettajan asento on yhä ryhdikäs, mutta uusien, korkeammalle ja taemmas sijoitettujen jalkatappien vuoksi myös kompaktimpi. Sekä ducktail että matkustajan istuin kuuluvat vakiovarustukseen.
R:ssä on perusversion tavoin Brembo-jarrut. Jarrusatula on kuitenkin kuusi prosenttia kevyempi ja pääsylinteri on uusi. Tuntuma on hyvä, mutta jarrutehon maksimaalinen hyödyntäminen vaatii voimaa. Kovissa jarrutuksissa on iloa KTM:n luistokytkimestä, Anti Hopping Clutchista (AHC).
Boschin 9M+ ABS hoitaa hommansa hyvin. Järjestelmän saa helposti kytkettyä pois päältä napinpainalluksella mittaristosta, kun vaihde on vapaalla. Duke R:ssä on perusmallista poiketen Supermoto-moodi, joka sallii takarenkaan lukittumisen.
Duke R:ssä on perusmallin tapaan useita moottorimoodeja, joita säädetään matkustajan satulan alla olevasta vivusta. Vakiomoodi on 3, sport on 2 ja komfort 1. Sportissa ruiskutus on ärhäkämpää ja komfortissa puolestaan pehmeämpää. Kartat eroavat toisistaan lähinnä alakierroksilla ja isoilla kaasunavauksilla. Vakiomoodi toimii hyvin kaikissa tilanteissa, sport sopii radalle ja todella pehmeä komfort taitaa puhutella lähinnä aloittelijoita.
690 Duke R on tasapainoinen pyörä, joka sopii sekä aloittelijoille että kokeneemmille motoristeille. Perusmalli on monipuolinen ja R-version fokus on tarkemmin suorituskyvyssä.
Vakiomallin hinta on 10 125,05 euroa. R-malli maksaa 2 785 euroa enemmän, mutta onko se hintansa arvoinen? Sen ajo-ominaisuudet ovat paremmat ja alustan säätömahdollisuus on mainio asia, mutta pyörä on myös vaativampi ja ärhäkämpi. Jos tarkoitus on ajaa lähinnä työmatkoja, on tavallinen 690 Duke hyvä valinta, mutta jos huliganismi houkuttaa, on
R-malli täysosuma.
Teksti: Jonathan Balsvik Kuvat: Marc Malmqvist