Kaudeksi 2020 radikaalisti uudistunut 1290 SDR saa rinnalleen hienostuneemman EVO-mallin, jossa monipuolisempi kuljettajaa avustava elektroniikka tekee pyörästä vieläkin suorituskykyisemmän.
Ensimmäinen 1290 Super Duke R näki päivänvalon kaudelle 2014 ja sen jälkeen mallia on uudistettu kolmen vuoden välein. Viimeisin eli vuoden 2020 uudistus oli radikaali, sillä täysin uudessa putkirungossa moottori toimi ensimmäistä kertaa kantavana rakenteena. Samalla moottoria, takahaarukkaa, vanteita ja elektroniikkaa uusittiin raa’alla kädellä, pienemmistä yksityiskohdista puhumattakaan. Lopputuloksena oli parantunut suorituskyky, mutta hienostuneemmassa muodossa.
Kaudelle 2022 ei siis tasaisen vauhdin taulukon mukaan pitänyt olla vuorossa ison SDR:n päivitystä, mutta mattighofenilaiset tarjoavat vaativille asiakkaille entistä varustellumman EVO-version Super Duke R:stä kaudelle 2022. Valmistajan mukaan tämä uusi inkarnaatio tarjoaa juuri sitä, mitä asiakkaat ovat toivoneet.
Suurin muutos on EVO:n toisen sukupolven WP APEX -semiaktiivinen jousitus. Siinä on vakiona kolme erilaista vaimennustilaa: Comfort, Street ja Sport. Lisäksi takajousen esijännityksessä on kymmenasentoinen säätö, jota ohjataan mittariston kautta.
Lisävarusteena on saatavana Suspension Pro -paketti, joka tarjoaa kolme muuta vaimennustilaa: Track, Advanced ja Auto. Niistä ”Track” on jäykin saatavilla oleva asetus, joka tarjoaa puitteet ratapäiville antaen pyörälle lisävakautta sekä kaarreajoon että koviin jarrutuksiin. ”Advanced” antaa kuljettajalle mahdollisuuden valita etu- ja takapään vaimennusten tasot asteikolla 1-8 omien tarpeidensa mukaan. ”Auto” on näistä kolmesta vaihtoehdoista älykkäin, sillä se säätää vaimennusta reaaliaikaisesti ajotyylin mukaan.
Suspension Pro tarjoaa myös kolme automaattista esijännityksen asetusta: Low, Standard ja High. Tässä tapauksessa esijännitys säätyy automaattisesti kuorman mukaan: ”Auto-Standard” tarkoittaa neutraalia ja tasapainoista geometriaa, ”Auto-Low” rentoa, vähemmän aggressiivista geometriaa ja matalampaa istuinkorkeutta ja ”Auto-High” aggressiivista, rata-ajoon tarkoitettua geometriaa.
Suspension Pro sisältää myös keulan painumista estävän asetuksen, joka pitää etupään korkeuden lähes vakiona jarrutuksissa. Kuten useimmat muutkin elektroniset ajoavustimet, tämänkin voi halutessaan kytkeä pois päältä.
1290 Super Duke R ja 1290 Super Duke R EVO -malleissa on vakiona tutut Rain, Street ja Sport -ajotilat ja lisävarusteena niihin on saatavilla lisäksi Track ja Performance -ajotilat, joilla avustimet puuttuvat ajamiseen lievemmin. Kaasunvastetta on tehostettu pienentämällä kaasukahvan liikettä 72 asteesta 65 asteeseen. Vuoden 2020 SDR:n koeajossa moitimmekin suurta kaasukäden ranneliikettä rata-ajossa, joten nyt sekin moite voidaan pyyhkiä pois.
Ulkoisesti 1290 Super Duker R -mallit säilyvät muuten ennallaan, mutta tarjolle tulee sini-oranssin väriyhdistelmän lisäksi hopean ja oranssin yhdistelmä. Runko on luonnollisesti oranssi, sillä se väritys on varattu pelkästään KTM:n R-malleille. Tarjolla on laaja valikoima KTM Power Parts -lisävarusteita, joilla pyörän voi varustaa omien mieltymysten ja budjetin mukaan.
Uusi KTM 1290 Super Duke R EVO on saatavilla tammikuusta 2022 alkaen. Hinta vahvistetaan vuodenvaihteen jälkeen.
Kotarin ensimmäinen 2022-uutuus on jo ehditty koeajaa: