KTM:n yli 1000-kuutioisten adventure-pyörien kolmas sukupolvi on ladattu täyteen uutta tekniikkaa. Uuden rungon ansiosta pyörä on ketterämpi, painojakauma on parempi ja ergonomiakin on kohentunut edelliseen sukupolveen verrattuna.
Vuoden 2021 KTM Super Adventure S on merkin adventure-malliston suorituskykyisin pyörä, joka samalla tarjoaa mukavuutta pitkille matkoille. Uudessa rungossa ohjauksen kiinnityspistettä on siirretty 15 milliä taaksepäin ja moottoria kallistettu kaksi astetta eteenpäin, ja muutosten seurauksena luvataan pyörän olevan helpommin käsiteltävissä mutkatieajossa. Takarunko on muotoiltu uudelleen, jotta istuinkorkeutta on saatu madallettua. Takahaarukka on nyt pidempi ja rakenteeltaan päivitetty, ja muutosten luvataan lisäävän vakautta kiihdytyksissä.
Uusi 23-litrainen tankki on varustettu avaimettomalla korkilla. Katteet on muotoiltu uudelleen ja muutosten tavoitteena on ollut parempi ergonomia. Kaksiosaisessa satulassa on 20 millin korkeussäätömahdollisuus. Sekä kytkin- että jarrukahvassa on etäisyyssäätö. Tuulilasissa on 55 millin korkeussäätö.
Valittavissa olevat luistoneston tilat Rain, Street, Sport ja Offroad on päivitetty, ja valinnaisena saatava Rally-asetus puuttuu kuljettajan ajotapaan vähemmän kuin aikaisemmin. Vakiovarustukseen kuuluu Boschin kanssa yhteistyössä kehitetty adaptiivinen vakionopeussäädin, jonka tutkaan perustuva järjestelmä säätää automaattisesti turvallisen etäisyyden edellä olevaan liikenteeseen. Järjestelmässä on viisi tasoa, jotka on valittavissa uudelleen suunniteltujen ohjaustangon valintakytkinten avulla.
Uusi 7-tuumainen TFT-mittaristo omaa nopeammat ja käytännöllisemmät valikkojärjestelmät. Mittaristonäkymä on kuljettajan mukautettavissa ja älypuhelimen liittäminen siihen on mahdollista vakiona. Mittariston alapuolella on USB-latauspistokkeella varustettu säilytyslokero.
Euro 5 -päivitetyn V2-moottorin iskutilavuus on entiset 1301 kuutiosenttimetriä. 160 hevosvoimaa ja 138 newtonmetriä tuottava moottori on 1,6 aiempaa kevyempi, kun moottorin lohkot ovat nyt ohuemmat ja öljynkiertojärjestelmä on uusittu. Pankl-vaihteistoon on lisävarusteena saatavilla kahteen suuntaan toimiva quickshifter+ -vaihdeavustin. Uudelleen muotoillut jäähdyttimet ohjaavat kuuman ilman poispäin kuljettajan jaloista. ABS-jarrut ja luistonesto huomioivat pyörän sivuttaiskallistuksen. Jousituksena on semiaktiivinen WP APEX -järjestelmä.
KTM PowerParts -lisävarustevalikoima on päivitetty. Suspension Pro -paketti mahdollistaa etuhaarukan ja takaiskunvaimentimen erillisen vaimennuksensäädön, automaattisen esijännityksen säädön sekä päälle tai pois kytkettävän Anti Dive -asetuksen. Saatavilla on myös Rally -lisävarustepaketti, johon kuuluvat RALLY -ajoasetus ja älykkäästi toimiva MTC -sutimisenestojärjestelmä. Tech Pack -lisävarustepaketti puolestaan kattaa Rally Pack -lisävarustepaketin sisällön sekä kaikki Suspension Pro- ja Rally -lisävarustepakettien ominaisuudet, Quickshifter+ -vaihdeavustimen, moottorijarrua säätävän MSR -järjestelmän, Hill Hold Control -mäkilähtöavustimen ja adaptiivisen jarruvalon.
Uusi 2021 KTM 1290 Super Adventure S on saatavana valtuutetuilta KTM -jälleenmyyjiltä maaliskuusta 2021 alkaen.
Moottori: 1301-kuutioinen V2
Teho: 160 hv / 9 000 r/min
Vääntö: 138 Nm / 6 500 r/min
Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1557 mm
Istuinkorkeus: 849/869 mm
Caster/jättö: 24,3 ast/109,2 mm
Joustomatka edessä/takana: 200/200 mm
Maavara: 223 mm
Renkaat: 120/70ZR19 / 170/60ZR17
Tankin tilavuus: 23 litraa
Kuivapaino: 220 kg